خطرات بالقوه ناشی از مصرف داروهای مسکن را بشناسید

به گزارش سیناپرس اردبیل، به هنگام حس درد در بدن، سیستم عصبی مرکزی سیگنال هایی را به گیرنده های مواد افیونی در مغز شما منتقل می کند. این سیگنال ها به شما کمک می کند تا ناراحتی را که احساس می کنید درک کنید. برای بسیاری از افراد تقریباً غریزی است که به سرعت به مسکن‌های رایج برای تسکین فوری مراجعه کنند. وقتی یک مسکن مصرف می کنیم، دارو دو کار انجام می دهد: اول اینکه سیستم عصبی مرکزی را تحت فشار قرار می دهد و رسیدن سیگنال های درد به مغز را دشوارتر می کند. دوم، به گیرنده های مواد افیونی متصل می شود تا سیگنال های درد از بدن را مسدود کند.
 متأسفانه، مسکن‌های بدون نسخه بی خطر نیستند. در اینجا نگاهی به پنج مطالعه منتشر شده در StudyFinds داریم که برخی از خطرات ناشی از مصرف داروهای مسکن رایج را نشان می دهد. مصرف مسکن های بدون نسخه می تواند منجر به 20 درصد بیشتر خطر ابتلا به وزوز گوش شود.  محققان همچنین گزارش می دهند که استفاده منظم از آسپرین در بین زنان زیر 60 سال نیز این خطر را افزایش می دهد. مسکن‌های بدون نسخه، داروهای رایجی هستند که بدون نسخه قابل خرید هستند و عموماً دارای مشخصات ایمنی خوبی هستند.  این گروه شامل NSAID ها، استامینوفن (تیلنول)، یا مهارکننده های COX-2 است. 

با این حال، استفاده از این مسکن ها فراتر از دوز توصیه شده می تواند باعث آسیب احتمالی شود. برای این مطالعه، محققان عوامل خطر منجر به کاهش شنوایی و وزوز گوش را در 69455 زن بررسی کردند. این زنان بین 31 تا 48 سال سن داشتند و علائم شنوایی آنها به مدت 20 سال پیگیری شد. یافته ها نشان می دهد که استفاده از آسپرین با دوز متوسط به مدت شش تا هفت روز در هفته منجر به افزایش 16 درصدی خطر ابتلا به وزوز گوش می شود استفاده منظم از آسپرین با دوز پایین به نظر نمی رسد که باعث وزوز گوش شود.  علاوه بر این، زنانی که بیش از حد از NSAID ها یا استامینوفن استفاده می کردند، تقریباً 20 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به وزوز گوش قرار داشتند.  استفاده از مهارکننده های COX-2 دو یا چند روز در هفته نیز خطر مشکلات شنوایی را به همان میزان افزایش می دهد.

مطالعات هشدار می دهد که مسکن های بدون نسخه خطر وزوز گوش را افزایش می دهند. تیلنول می تواند افراد را به سمت خطرات خطرناک تر سوق دهد. مصرف یک تایلنول برای سردرد آزاردهنده می تواند بیشتر از تسکین درد باشد.  مجموعه‌ای از مطالعات دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می‌دهد که مصرف استامینوفن ممکن است باعث شود فرد خطرات بیشتری را نسبت به سایرین متحمل شود. در یک آزمایش، محققان از 189 دانشجوی کالج (109 مرد، 79 زن) خواستند که 1000 میلی گرم استامینوفن، دوز پیشنهادی برای سردرد، مصرف کنند.  به برخی از دانش آموزان ناآگاهانه به جای دارو دارونما داده شد.  هنگامی که دارو شروع شد، به شرکت کنندگان لیستی از رویدادهای مختلف ارائه شد و سپس به هر یک از آنها بر اساس میزان خطراتی که فکر می کردند رتبه بندی کردند.

نتایج نشان می‌دهد که دانش‌آموزانی که استامینوفن مصرف کرده‌اند، چیزهایی مانند «پرش بانجی از روی پل بلند» یا شرکت در کلاس‌های چتربازی را کمتر از افرادی که دارونما دریافت کرده‌اند، کم خطر می‌دانند.  به طور مشابه، "گفتن نظر خود در مورد یک موضوع نامطلوب در یک جلسه در محل کار"، تغییر شغل در اواسط 30 سالگی، و تنها راه رفتن به خانه در شب در یک منطقه با جرم و جنایت بالا نیز از نظر افرادی که در گروه استامینوفن هستند، خطرات کمتری تلقی می کردند.

بالدوین وی، یکی از نویسندگان این مطالعه، توضیح می‌دهد که به نظر می‌رسد استامینوفن باعث می‌شود افراد وقتی فعالیت‌های مخاطره‌آمیز را در نظر می‌گیرند، احساسات منفی کمتری داشته باشند آن‌ها احساس ترس نمی‌کنند کاهش ادراک خطر و افزایش ریسک پذیری می تواند تأثیرات مهمی بر جامعه داشته باشد.
نتایج نشان داد برخی از درمان‌های بدون نسخه در کابینت داروهای شما ممکن است بیشتر از تسکین به شما آسیب برساند. یک مطالعه نشان می‌دهد که برخی از مسکن‌های رایج که برای درمان کمردرد استفاده می‌شوند کمک چندانی نمی‌کنند و در عین حال خطر سایر عوارض جانبی ناامیدکننده را افزایش می‌دهند. برای این مطالعه، محققان 35 کارآزمایی تصادفی‌سازی شده با دارونما را شامل 6000 شرکت‌کننده که از NSAID برای درمان کمردرد خود در طی هفت روز استفاده می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند.  محققان گزارش می دهند که تنها یک نفر از هر شش نفر تسکین قابل توجهی از داروهای NSAID مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin)، آسپرین (Bayer، Bufferin) یا ناپروکسن (Aleve) را تجربه کرده است.

آنها همچنین خاطرنشان می کنند که NSAID ها خطر عوارض جانبی دستگاه گوارش را 2.5 برابر افزایش می دهند.  این داروها می توانند باعث سوزش معده و در موارد جدی تر زخم یا خونریزی داخلی شوند. کمردرد علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است و معمولاً با تجویز داروهایی مانند داروهای ضدالتهاب کنترل می شود.  با این حال، نتایج نشان می دهد که داروهای ضد التهابی در واقع تنها تسکین درد کوتاه مدت بسیار محدودی را ارائه می دهند.  آنها سطح درد را کاهش می دهند، اما فقط بسیار اندک، و مسلماً هیچ اهمیت بالینی ندارند. مسکن‌های رایج – مانند Advil یا Aleve – ممکن است تسکین سریع سردرد یا آسیب‌های جزئی را فراهم کنند، اما محققان می‌گویند افرادی که به طور مرتب این قرص‌ها را مصرف می‌کنند ممکن است در معرض خطر حمله قلبی قرار بگیرند.  

داروهایی که نویسندگان به طور خاص در این مطالعه به آنها اشاره می‌کنند، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) هستند: ایبوپروفن (ادویل)، دیکلوفناک (ولتارن)، سلکوکسیب (Celebrex) و ناپروکسن (Aleve).  برای این مطالعه، محققان چندین پایگاه داده مراقبت های بهداشتی را در کانادا، فنلاند و بریتانیا تجزیه و تحلیل کردند و نتایج را روی بیش از 446000 نفر ثبت کردند.  از این نمونه، 61460 نفر دچار حمله قلبی شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف هر دوز NSAID برای یک هفته، یک ماه یا بیش از یک ماه خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.  به طور کلی، خطر حمله قلبی در بیماران بین 20 تا 50 درصد در صورت استفاده از NSAID در مقابل عدم استفاده از هر نوع داروی ضد درد افزایش می یابد.  
مسکن ها می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند. تقریباً هر دارویی حداقل چند عارضه ناخواسته ایجاد می کند، اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه داروهایی مانند آسپرین یا مواد افیونی ممکن است بر سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارند؟  یافته های یک مطالعه مختلط، قابل توجه بود و پیامدهای عمده ای در مبارزه با شرایط عفونی مختلف از جمله COVID-19 داشت. محققان پاسخ های ایمنی مرتبط با استامینوفن (تیلنول)، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و مسکن های مخدر را با تمرکز ویژه بر بیماری های عفونی بررسی کردند.

برخی از داروها به نظر می رسد که دفاع ایمنی بدن را در برابر عفونت ها تقویت می کنند، در حالی که برخی دیگر در واقع می توانند سیستم ایمنی را تضعیف کنند.  به عنوان مثال، به نظر می رسد مورفین سلول های ایمنی کلیدی را سرکوب می کند و خطر عفونت را افزایش می دهد.  علاوه بر این، داروهای ضد تب و داروهای تسکین دهنده درد مانند استامینوفن (همچنین به عنوان پاراستامول)، ایبوپروفن، آسپرین،  همچنین تمایل به "کاهش پاسخ های ایمنی مطلوب در هنگام واکسیناسیون را نشان می دهند.

از سوی دیگر، با این حال، این مطالعه همچنین نشان می دهد که آسپرین ممکن است به عنوان یک گزینه مکمل مقرون به صرفه و در دسترس برای درمان سل، ارزش درمانی داشته باشد.  علاوه بر این، نویسندگان مطالعه گزارش می دهند که داروی ضد التهابی ایندومتاسین ممکن است از تکثیر ویروس کووید-19 جلوگیری کند.  برای تأیید این یافته‌های اولیه، مطالعات در مقیاس بزرگ تری مورد نیاز است. مسکن های رایج می توانند دفاع سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری های عفونی تضعیف کنند. اگر از درد رنج می برید و به استفاده از مسکن های رایج برای تسکین فکر می کنید، با پزشک خود در مورد خطرات ناشی از استفاده مکرر صحبت کنید.  هرگز از دوز توصیه شده فراتر نروید.

 

منبع: study find
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا