چگونه ترس از بیماری نداشته باشیم؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، بسیاری از ما در دوره ای از زندگی دچار یک بیماری شدید جسمی می شویم. هم بیماری و هم درمان آن آسیب های بزرگی به فکر و احساس ما می زند. هیچ کس نمی خواهد اخبار بد را بشنود، به خصوص در مورد سلامتی خود.  به نظر می رسد دریافت یک تشخیص ویرانگر ترس بزرگ، بسیاری از افراد است.

متأسفانه، ممکن است در طول زندگی شما یا یکی از عزیزانتان اتفاق ناگواری بیفتد و با آن تجربه، انواع احساسات به وجود بیاید.  ترس، شرم، گناه و حتی خشم از جمله احساساتی هستند که با رخ دادن اتفاق های نا خوشایند پدید می آیند. عدم اطمینان در مورد درمان های احتمالی مربوط به بیماری ها رایج است.

سوالات در مورد عوارض جانبی احتمالی یا توانایی تحمل درمان همگی باعث استرس هستند. افراد ممکن است پس از شنیدن اخبار ناراحت کننده، احساس شکست کنند هر چقدر هم که چنین واکنش‌هایی احساسی طبیعی باشند، اما باعث دوری افراد از آرامش می شود. مقابله با احساسات جنبه ای از درمان است که برای فرد لازم است تا بتواند سلامت خود را به پیش ببرد.  تحقیقات نشان می دهد که توانایی مقابله با یک تشخیص در درمان و بهبودی بسیار مهم است.  نشان داده شده است که پریشانی عاطفی و روانی ناشی از ناتوانی در کنار آمدن با پروتکل‌های درمانی تداخل دارد، بیماران به جای مواجهه با تشخیص خود و ایجاد انعطاف‌پذیری در مواجهه با ناملایمات، تصمیم می‌گیرند که خود را کنار بگذارند. تاب آوری یک سازگاری مثبت در مواجهه با یک تجربه استرس زا است. 

یک فرد با تقویت روحیه خود می تواند خود را با تغییرات سازگار کند و این توانایی را داشته باشد که پس از یک ضربه، تراژدی یا بیماری، به وضعیت سالم ذهنی، عاطفی و همچنین جسمی قبلی خود بازگردد.  افراد تاب آور همچنین خوش بین هستند، بر نقاط قوت شخصی تمرکز می کنند و از نظر احساسی هوشیار هستند.  در نتیجه، آنها بدون توجه به پیامدهای بیماری مزمن، احساس رفاه و بهره وری در زندگی دارند.ارتباط با ایمان یا معنویت نیز نقش بسزایی در توانایی فرد برای مقابله، به ویژه در مواجهه با تشخیص بیماری لاعلاج دارد.  چنین درمان‌هایی می‌توانند احساس تسکین و آرامش عمیق را ایجاد کنند.
اجازه دادن به خود برای پذیرش خبر اولین قدم است.  حتی اگر نتوانید به طور کامل پیامدهای تشخیص یا درمان را بپذیرید، پردازش مجموعه ای از احساسات مرتبط با اخبار کلیدی برای بهبود است.  هر چه فرد تمایل بیشتری به انعطاف پذیری و خودآگاهی داشته باشد، زودتر می تواند به احساس آرامش برسد.

منبع: psychology news
مترجم: پریناز نصرتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا