یک فناوری جدید درمان عفونت HIV را از طریق یک تزریق ارائه می دهد

به گزارش سیناپرس اردبیل، این مطالعه مهندسی گلبول های سفید نوع B را در بدن بیمار مورد بررسی قرار داد تا در پاسخ به ویروس، آنتی بادی های ضد اچ آی وی ترشح شود.

این مطالعه توسط دکتر آدی بارزل و دانشجوی دکتری السیو نهمد، هر دو از دانشکده نوروبیولوژی، بیوشیمی و بیوفیزیک در دانشکده علوم زیستی جورج اس. وایز و مرکز درمان های پیشرفته دوتان با همکاری مرکز پزشکی سوراسکی هدایت شد.

در طول دو دهه گذشته، زندگی بسیاری از بیماران مبتلا به ایدز در نتیجه تجویز درمان هایی که بیماری را از حالت کشنده به مزمن تغییر می دهد، بهبود یافته است. 

با این حال، هنوز راه طولانی در پیش داریم تا درمانی پیدا شود که بتواند درمان دائمی را برای بیماران فراهم کند.  تکنیک توسعه یافته در آزمایشگاه از گلبول های سفید نوع B استفاده می کند که به صورت مهندسی ژنتیکی در بدن بیمار ساخته می شوند تا آنتی بادی های خنثی کننده علیه ویروس HIV که باعث بیماری می شود ترشح کنند.

سلول های B نوعی از گلبول های سفید هستند که مسئول تولید آنتی بادی علیه ویروس ها، باکتری ها و غیره هستند.  سلول های B در مغز استخوان تشکیل می شوند.. دکتر بارزل توضیح می‌دهد: «تا کنون، تنها چند دانشمند و ما در میان آنها، توانسته‌ایم سلول‌های B را در خارج از بدن تولید کنیم، و در این مطالعه ما اولین کسی بودیم که این کار را در بدن انجام دادیم و این سلول‌ها را تولید کردیم». 

مهندسی ژنتیک با حامل های ویروسی مشتق شده از ویروس هایی انجام می شود که به گونه ای مهندسی شده اند که آسیبی ایجاد نکنند بلکه فقط ژن کد شده برای آنتی بادی را به سلول های B بدن وارد کنند. همه حیوانات مدلی که تحت درمان قرار گرفته بودند، پاسخ دادند و مقادیر بالایی از آنتی بادی مورد نظر را در خون خود داشتند. ما آنتی بادی را از خون تولید کردیم و مطمئن شدیم که واقعاً وجود دارد.  

این یک فناوری مبتنی بر سیستم ایمنی باکتریایی در برابر ویروس ها است.  این باکتری ها از سیستم های CRISPR به عنوان نوعی "موتور جستجوی" مولکولی برای یافتن توالی های ویروسی و قطع آنها به منظور غیرفعال کردن آنها استفاده می کنند.

دو بیوشیمیست که مکانیسم دفاعی پیچیده را کشف کرده بودند، امانوئل شارپنتیر و جنیفر دودنا، توانستند مسیر را برای برش DNA انتخابی تغییر دهند. از آن زمان این فناوری برای غیرفعال کردن ژن‌های ناخواسته یا تعمیر و وارد کردن ژن‌های مورد نظر استفاده شده است. 

دودنا و شارپنتیه زمانی که برنده جایزه نوبل شیمی در سال 2020 شدند، شهرت بین‌المللی به دست آوردند. دانشجوی دکتری السیو احمد در مورد استفاده از CRISPR توضیح می دهد: «ما از قابلیت CRISPR برای هدایت ژن ها به سایت های مورد نظر همراه با قابلیت های حامل های ویروسی برای رساندن ژن های مورد نظر به سلول های مورد نظر استفاده می کنیم». بنابراین، ما می توانیم  سلول های B را در داخل بدن بیمار تولید کنیم. ما از دو ناقل ویروسی از خانواده AAV استفاده می کنیم، یک حامل برای آنتی بادی مورد نظر و حامل دوم سیستم CRISPR را کد می کنددر حال حاضر، محققان توضیح می‌دهند که هیچ درمان ژنتیکی برای ایدز وجود ندارد، بنابراین فرصت‌های تحقیقاتی گسترده است. 

دکتر بارزل نتیجه می گیرد: «ما یک درمان ابتکاری ایجاد کردیم که می تواند ویروس را با یک بار تزریق شکست دهد، یا پتانسیل بهبود فوق العاده ای در وضعیت بیماران ایجاد کند». وقتی سلول های B مهندسی شده با ویروس مواجه می شوند، ویروس آنها را تحریک و تشویق می کند.  برای تقسیم شدن، بنابراین ما از عامل اصلی بیماری برای مبارزه با آن استفاده می کنیم. علاوه بر این، اگر ویروس تغییر کند، سلول های B نیز برای مبارزه با آن تغییر می کنند، بنابراین ما اولین دارویی را ایجاد کرده ایم که می تواند در جهان تکامل یابد.  بر اساس این مطالعه می‌توان انتظار داشت که طی سال‌های آینده بتوانیم دارویی برای ایدز، بیماری‌های عفونی ا و انواع خاصی از سرطان‌های ناشی از یک ویروس مانند سرطان دهانه رحم، سرطان سر و گردن تولید کنیم.

منبع: science daily
مترجم:پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا