کشف یک ترکیب گیاهی برای مقابله با سرطان ریه

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققان دانشگاه فناوری سیدنی دریافتند یک ترکیب گیاهی در توقف رشد سلول های سرطانی ریه در محیط آزمایشگاهی موثر است. محققان قصد دارند یافته های خود را در مدل های حیوانی پیش بالینی سرطان ریه آزمایش کنند.
سرطان ریه دومین نوع سرطان شایع در جهان است. در سال 2020 بیش از 2.2 میلیون تشخیص جدید سرطان ریه در سراسر جهان وجود داشت. در همان سال، حدود 1.8 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر سرطان ریه جان خود را از دست دادند. در حالی که در حال حاضر هیچ درمانی برای سرطان ریه وجود ندارد، دانشمندان در حال کار بر روی گزینه های درمانی هستند.  برخی از این دانشمندان در دانشگاه فناوری سیدنی  هستند، جایی که یک مطالعه جدید نشان داد که یک ترکیب گیاهی طبیعی به نام بربرین رشد سلول های سرطانی ریه را در یک محیط آزمایشگاهی متوقف می کند.
 این تیم تحقیقاتی یک سیستم دارورسانی پیشرفته ایجاد کردند که بربرین را در توپ‌های کوچک محلول و زیست تخریب‌پذیر کپسوله می‌کرد.  این نانوذرات کریستالی مایع منبع مطمئن برای درمان سلول‌های سرطان ریه انسان در شرایط آزمایشگاهی در خارج از بدن در یک محیط آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفت. بربرین به تعدیل ژن‌های درگیر با استرس اکسیداتیو و التهاب کمک کرد و همچنین موجب کاهش پیری زودرس سلولی شد.
برای آزمایش بیشتر این یافته ها، دکتر Dua گفت که قصد دارد از یک پلت فرم تحقیقاتی جدید برای انجام مطالعات عمیق با استفاده از مدل های حیوانی پیش بالینی سرطان ریه استفاده کند. وی توضیح داد: «مطالعات بیشتر فارماکوکینتیک و ضد سرطانی نانوفرمولاسیون‌های بربرین در مدل‌های حیوانی «in vivo» می‌تواند مزایای بالقوه آن را در درمان سرطان ریه روشن کند و آن را به عنوان یک شکل دارویی توسعه دهد. دکتر دوا خاطرنشان کرد: زمانی که پتانسیل ضد سرطانی نانوفرمولاسیون بربرین را در یک مدل حیوانی پیش بالینی تأیید کنیم، گام بعدی حرکت به سمت آزمایش بالینی است که در حال حاضر با چند شرکت مستقر در سیدنی در حال بحث هستیم.
علاوه بر این، دکتر Dua گفت که پتانسیل استفاده از بربرین برای جلوگیری از عود سرطان ریه نیاز به تایید دارد: «اگرچه ما هنوز این موضوع را بررسی نکرده ایم، ما در حال برنامه ریزی برای انجام آن به عنوان بخشی از مطالعات آینده هستیم، و همچنین معتقدیم که نانوفرمولاسیون بربرین  فعالیت امیدوارکننده ای از خود نشان خواهد داد».

علائم اولیه سرطان ریه

اغلب ممکن است هیچ علامتی در مراحل اولیه سرطان ریه وجود نداشته باشد. با این حال، برخی از علائم ظاهر می‌شوند. اینها معمولاً عبارتند از: سرفه مداوم و بد، درد قفسه سینه، خستگی، کاهش وزن، و احساس تنگی نفس.
 در زیر به برخی از سوالات رایج در مورد سرطان ریه پاسخ داده شده است.
آیا علائم تشخیص زودهنگام سرطان ریه وجود دارد؟
 سرطان ریه معمولاً در ابتدا علائمی را نشان نمی دهد. علائم به احتمال زیاد پس از گسترش سرطان ظاهر می شوند. با این حال، برخی از افراد ممکن است علائم اولیه مانند سرفه مداوم، درد قفسه سینه و کاهش وزن را داشته باشند. غربالگری سرطان ریه ممکن است بیماری را حتی بدون علائم تشخیص دهد.

چگونه سرطان ریه را آزمایش می کنید؟

برای یافتن و تایید سرطان ریه به آزمایشات پزشکی مورد اعتماد نیاز است. پزشکان ممکن است سرطان ریه را با استفاده از سی تی اسکن با دوز کم یا سایر آزمایش‌های تصویربرداری برای بررسی ناهنجاری‌های ریه بررسی کنند.  آنها با مشاهده سلول های ریه در زیر میکروسکوپ تشخیص را تایید می کنند.

سرطان ریه معمولا از کجا شروع می شود؟

سرطان ریه اغلب از آلوئول‌ها (کیسه‌های هوایی کوچک در ریه‌ها) یا از بعضی سلول‌های لوله‌هایی که از نای منشعب می‌شوند و وارد ریه‌ها می‌شوند، شروع می‌شود.

علائم سرطان ریه چه زمانی ظاهر می شود؟

علائم سرطان ریه معمولاً پس از گسترش سرطان ظاهر می شود. علائم ممکن است با پیشرفت بیماری بدتر شود و اگر سرطان به سایر قسمت های بدن منتقل شود، علائم جدیدی مانند تورم غدد لنفاوی و درد استخوان ممکن است ایجاد شود.

علائم سرطان ریه در مردان و زنان چیست؟

بسیاری از علائم سرطان ریه در مردان و زنان مشابه است.  طبق یک مطالعه منبع معتبر، مردان مبتلا به سرطان ریه سرفه های شدیدتری را گزارش کردند در حالی که زنان بیشتر در معرض اسهال بودند.  با این حال، هر دو حالت خستگی و کوفتگی داشتند.
باید بدایم که سرطان ریه یکی از شایع ترین سرطان ها می باشد که می تواند هرکسی را مبتلا کند.  با این حال، به ویژه در بین افرادی که سیگار می کشند شایع تر است. معمولاً سرطان ریه تا زمانی که گسترش پیدا نکند علائمی ایجاد نمی کند. در نتیجه همیشه نمی توان سرطان ریه را در مراحل اولیه تشخیص داد. با این وجود، برخی از افراد در مراحل اولیه علائم ظریفی را تجربه می کنند.  مهم است که این موارد را بشناسید زیرا درمان معمولاً زمانی مؤثرتر است که فرد آن را به موقع دریافت کند.هر فردی که علائم اولیه سرطان ریه را تجربه می کند باید به پزشک مراجعه کند.  در بسیاری از موارد، عامل دیگری غیر از سرطان است.  با این حال، بهتر است به عنوان یک اقدام احتیاطی به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

منبع:medical news