چگونه قد شما بر خطر ابتلا به بیماری تأثیر می‌گذارد؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، قد شما می تواند عاملی در خطر ابتلا به برخی بیماری ها باشد. همچنین افراد قد بلند در معرض خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و واریس هستند. از سوی دیگر، افراد کوتاه قد در معرض خطر ابتلا به فشار خون و کلسترول بالا هستند. کارشناسان می گویند عوامل مختلف سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم  و ورزش که می تواند خطر ابتلا به بیماری را بدون توجه به قد شما از بین ببرد. افراد قد بلندتر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به واریس هستند اما خطر ابتلا به فشار خون بالا و کلسترول بالا کمتر است. محققان همچنین به این نتیجه رسیدند که افراد قد بلندتر احتمال بیشتری دارد که از زخم‌های پا  رنج ببرند. 
مطالعات قبلی نشان داده است که افراد کوتاه قد ممکن است طولانی تر از افراد قد بلند عمر کنند. با استفاده از روش‌های ژنتیکی که در برنامه VA Million Veteran استفاده می‌شود، نشان می‌دهد قد بزرگسالان ممکن است بر بیش از 100 ویژگی بالینی تأثیر بگذارد، از جمله چندین بیماری مرتبط با پیامدهای ضعیف و کیفیت زندگی، نوروپاتی محیطی، زخم اندام تحتانی و نارسایی مزمن وریدی. 
دکتر Sridharan Raghavan، استادیار پزشکی در دانشگاه کلرادو و محقق اصلی این مطالعه، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «ما  نتیجه می گیریم که قد ممکن است یک عامل خطر ناشناخته غیرقابل اصلاح برای چندین بیماری رایج در بزرگسالان باشد». قد شما در بزرگسالی ممکن است یک عامل غیر قابل تغییر باشد، اما این بدان معنا نیست که سایر عوامل سبک زندگی که در شدت بیماری نقش دارند را نمی توان تغییر داد.
دکتر مدحت میخائیل، متخصص مدیریت درد و مدیر پزشکی این مرکز توضیح داد: «افزایش قد خطر ابتلا به مشکلات کمردرد را افزایش می‌دهد و این می‌تواند به دلیل کشیدگی بیش از حد رباط‌های ستون فقرات و فشار قابل توجهی بر روی دیسک‌ها به دلیل خمیدگی مداوم باشد». بیماران قدبلند در معرض خطر بیشتری برای لخته شدن خون و عوارض احتمالی آن هستند. وی گفت: «بسیاری از این عوامل خطر را می‌توان در مراحل اولیه شناسایی، کاهش و احتمالاً پیشگیری کرد».
مردم نمی توانند نوع قد خود را انتخاب کنند، اما وزن یک فرد یک عامل خطر قابل تغییر است. چاقی، چه در افراد قد بلند و چه در افراد کوتاه قد، خطر مشکلاتی مانند سکته قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می دهد و به طور کلی، لاغر بودن این خطرات را کاهش می دهد.

منبع :health news 
مترجم :پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا