چرا سرطان معده در جوانان زیادتر شده است؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، نتایج یک مطالعه جدید از دانشگاه فلیندرز نشان می دهد که طی سه دهه اخیر اخیر تعداد افراد زیر ۵۰ سال که از سرطان های دستگاه گوارش رنج می برند، به طور مداوم و قابل توجهی افزایش یافته است. متاسفانه آمارها نشان می دهد این سرطان ها به روده بزرگ یا راست روده محدود نمی شوند و تعداد زیادی از جوانان در گوشه و کنار جهان از سرطان های مری، معده و پانکراس رنج می برند. در مطالعات فوق ، افزایش این سرطان ها در افراد مسن بالای ۵۰ سال منعکس نشده است.
دکتر ساویو بارتو پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی از کالج پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه فلیندرز، در این رابطه گفت که اگرچه افزایش بروز این سرطان ها در هر دو جنس مشاهده می شود اما شیوع سرطان های معده و روده در مردان در مقایسه با زنان بارزتر بود.
بر اساس بررسی های انجام شده، بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ ، در مجموع ۲۸۵۶۶ بیمار مبتلا به سرطان روده، پانکراس، معده یا مری مورد مطالعه قرار گرفتند که از این تعداد، ۲۱۲۹ نفر (هفت و نیم درصد) بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن داشتند. متاسفانه تعداد جوانان مبتلا به این سرطان ها از ۶۵۰ نفر در دهه ۱۹۹۰ به ۷۵۹ نفر در ۸ سال آخر مطالعه، ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ افزایش یافت.
پروفسور کلر رابرتز، از اعضای این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق گفت: بزرگترین نگرانی این است که ما نمی دانیم دلایل این روند نگران کننده چیست. سرطان زایی در جوانی زمینه ای است که نیاز به تحقیقات فوری دارد. ما باید عوامل بالقوه قابل تغییری را شناسایی کنیم که می‌توانند ما را قادر به جلوگیری از افزایش نرخ‌های بروز بیماری کنند.
به گزارش سیناپرس، پژوهشگران از جمله مهمترین عوامل احتمالی افزایش سرطان های گوارش به نقش احتمالی تغذیه از جمله رژیم های غذایی بی کیفیت و چاقی و مصرف مواد مخدر و الکل اشاره می کنند.
آنها و دیگر متخصصان می گویند که قرار گرفتن در معرض این گونه ها قبل از تولد، و در اوایل زندگی، می تواند توسعه سرطان را تسریع کند و در نتیجه سن کمتری در تشخیص سرطان ایجاد کند."
دکتر بارتو در این رابطه پیشنهاد کرد که خطر ابتلا به سرطان در دوران جوانی در نتیجه قرار گرفتن جنین در معرض عوامل استرس زا از جمله سوء تغذیه مادر، سیگار کشیدن یا مصرف الکل آغاز می شود. به طور طبیعی هنگامی که نوزاد در معرض همان عوامل استرس زا قرار می گیرد، این پاسخ های ژنتیکی که برای محافظت طراحی شده اند، دوباره فعال می شوند. به گزارش سیناپرس، وی در پایان توضیحاتش خاطرنشان کرد: مردم باید نسبت به علائم سرطان های سیستم گوارش آگاهی داشته باشند و پزشکان به ویژه پزشکان عمومی که خط اول مراقبت های بهداشتی هستند باید مراقب علائم حاکی از سرطان حتی در بیماران زیر ۵۰ سال باشند.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: thenewdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا