جفت از ابتلای جنین به کرونا جلوگیری می کند

به گزارش سیناپرس اردبیل، یکی از مهمترین دغدغه های خانواده ها و کادر درمانی در طول دو سال گذشته، محافظت از زنان باردار در مقابل ابتلا به ویروس کرونا بود.  مطالعات پیشین نشان داده بود که قرار گرفتن در معرض ویروس SARS-CoV-2 در دوران بارداری باعث ایجاد یک پاسخ التهابی جفت می شود که هم سلول های مادر و هم سلول های جنینی را درگیر می کند، اما بافت جفت در این فرایند  آلوده نمی شود.
در این مطالعه، پژوهشگران به بررسی شرایط ۱۲ زن پرداختند که در طول بارداری خود دچار کرونا شده و آزمایش آنها مثبت بود. یافته های محققان نشان داد در حالی که اکثر زنان باردار آلوده به ویروس کرونا بدون علامت بوده یا علائم خفیفی دارند، برخی تحقیقات نشان داده است که زنان باردار ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری شدید باشند. با این حال، در مورد اینکه چگونه بیماری بدون علامت یا خفیف بر رابطه بین جنین و مادر و سلامت نوزاد تأثیر می گذارد، اطلاعات کمی وجود دارد.
ناردی گومز لوپز (Nardhy Gomez-Lopez) و تیمی از همکارانش برای درک بهتر تأثیر عفونت کرونادر دوران بارداری، ۲۳ زن باردار را انتخاب کردند که ۱۱ نفر آن ها سالم بوده و ۱۲ نفر دارای تست مثبت کرونا بودند. از میان زنانی که آزمایش مثبت داشتند، هشت زن عفونت بدون علامت داشته، یکی نفر علائم خفیف و سه نفر مبتلا به کووید-19 شدید بودند که شرایط آن ها به گونه ای بود که نیاز به مکمل اکسیژن وجود داشت. پژوهشگران در بررسی این مادران، یک پاسخ ایمنی پیش التهابی مشخصه را در مواجهه با ویروس مادر، در جفت و خون مادر و نوزاد مشاهده کردند. آنها دریافتند که اگرچه آنتی بادی های مادر علیه ویروس کرونا از جفت به نوزاد منتقل می شود، اما آنتی بادی جنینی و خود ویروس کرونا در جفت شناسایی نشد. این موضوع نشان می دهند که که جفت از جنین در برابر عفونت کرونا محافظت می کند.
به گزارش سیناپرس، پژوهشگران این تیم تحقیقاتی پیشنهاد می ‌کنند که یافته ‌های آن ها بینش‌ هایی درباره پاسخ‌های ایمنی مادر-جنین در عفونت کووید ۱۹ ارائه کرده و نشان می ‌دهد که انتقال کرونا از مادر به جنین ممکن است یک رویداد نادر باشد. با این حال، آنها خاطرنشان می کنند که نتایج آنها باید با احتیاط تفسیر شود، زیرا تعداد محدودی از موارد شدید کووید ۱۹ در بارداری وجود دارد.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Communications منتشر شده است.

منبع: natureasia