مرگ و میر بی سابقه گاوهای دریایی در آمریکا

به گزارش سیناپرس اردبیل، گاوهای دریایی، پستانداران دریایی بزرگ، کاملاً آبزی و عمدتاً گیاهخواری هستند که گاهی اوقات به عنوان نهنگ کوچک دریایی نیز شناخته می شوند. طول این جانور تا حداکثر ۴ متر و وزن آنها به ۵۹۰ کیلوگرم می رسد. این جانور آبزی بوده و دارای باله های پارو مانند است. باید در نظر داشت بر خلاف ظاهر ترسناک، گاوهای دریایی گیاهخوار هستند و بیش از ۶۰  گیاه مختلف آب های شیرین و شور را مصرف می کنند. گاوهای دریایی عمدتا در نواحی ساحلی کم عمق و باتلاقی و رودخانه های دریای کارائیب، خلیج مکزیک، حوزه آمازون و غرب آفریقا زندگی می کنند.
متاسفانه جمعیت این گونه جانوری طی سال های اخیر با سرعت زیادی رو به نابودی رفته و بررسی های انجام شده نشان می دهد علل اصلی مرگ گاوهای دریایی، مسائل مربوط به انسان مانند تخریب زیستگاه و ابزارهای مورد استفاده انسانی است. متاسفانه طبیعت کنجکاو و حرکت کند آنها منجر به برخورد شدید این جانور با قایق ها و کشتی ها شده و تاکنون برخی از گاوهای دریایی شناسایی شده اند که روی بدن آن ها بیش از ۵۰ زخم ناشی از برخورد با تیغه های پروانه قایق ها دیده می شود. علل طبیعی مرگ این جانور نیز عبارتند از درجه حرارت نامطلوب، شکار توسط کروکودیل ها  و بیماری.
به تازگی مقامات محیط زیست فلوریدا اعلام کردند که در سال ۲۰۲۱ جمعیت گاوهای دریایی بیشترین تلفات خود را طی ۱۲ سال گذشته شاهد بوده اند. به گزارش سیناپرس، کمیسیون حفاظت از ماهی و حیات وحش فلوریدا گزارش داده است که در مجموع ۱۱۰۱ گاو دریایی در سال گذشته جان خود را از دست دادند که این رقم تقریباً دو برابر میانگین مرگ و میر ۵ ساله ثبت شده پیشین است است که ۶۲۵ مورد بوده است.
بر اساس گزارش های موجود، اکثریت مرگ و میرها در سواحل شرقی این ایالت رخ داده است و به همین دلیل، کمیسیون حفاظت از ماهی و حیات وحش فلوریدا این محل را قتلگاه مرگ و میر گاو های دریایی می نامد. در خاتمه گفتنی است برخورد با کشتی و قایق های موجود در منطقه در ۱۰۳ مورد به عنوان عامل مرگ این حیوانات ذکر شده ‌اند. در این میان نباید از مباحثی مانند گرمایش زمین و محدود شدن زیستگاه های این جانور توسط انسان چشم پوشی کرد.

مترجم: حمید تعالی
منبع: upi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا