استان اردبیل با کمبود پرستار مواجه است

به گزارش سیناپرس اردبیل، سعید مهری، رئیس سازمان نظام پرستاری استان اردبیل در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: طبق استاندارد کشوری باید به ازای هر تخت فعال بیمارستانی ۲.۵ پرستار وجود داشته باشد که این رقم در استان اردبیل ۹ دهم درصد و بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه هم اکنون۲ هزار و ۵۰۰ تخت فعال بیمارستانی در استان اردبیل وجود دارد، اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا در جامعه، افزایش تعداد تخت‌های بستری و میزان مراجعات به مراکز درمانی،  کمبود پرستار بیش از پیش احساس شده و این کمبود را سایر پرستاران با زحمات شبانه‌روزی جبران کرده‌اند.

او با اشاره به بکارگیری نیروهای پرستاری در ایام کرونا به صورت اشتغال ۸۹ روزه بیان کرد: برای جبران ایثارگری‌های این پرستاران قرارداد آنها از ۸۹ روز به ۶ ماه تغییر یافت و در اقدامی دیگر نسبت به جذب حداقل ۵۰ درصد از این نیروها اقدام شد.

رئیس سازمان نظام پرستاری استان اردبیل اضافه کرد: امیدواریم در گام‌های بعدی با جذب و استخدام سایر پرستاران بخش قابل توجهی از کمبود در این حوزه جبران شود.

مهری با اشاره به فعالیت سه هزار و ۸۰۰ پرستار در بدنه نظام پرستاری در رشته‌هایی مانند پرستاری ، اتاق عمل و پرستاری دندانپزشکی در مراکز بهداشتی درمانی خصوصی، دولتی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها ادامه داد: پرستاران استان در ایام سخت کرونایی و در طرح سردار شهید سلیمانی و واکسیناسیون در صف اول مقابله با ویروس کرونا بودند.

وی گفت: همزمان با روز پرستار و با تلاش‌ هیات مدیره نظام پرستاری استان اردبیل  بخشی از مطالبات و حق و حقوق پرستاران پرداخت و محقق  شد و امیدواریم با مساعدت مسئولان سایر مطالبات این قشر تحقق یابد.

وی افزود: ارزش پرستار خوب کمتر از پزشک نیست و در واقع کار یک پزشک خوب هنگامی به نتیجه مطلوب می رسد که یک پرستار خوب و ورزیده مسئولیت بیمار او را بر عهده داشته باشد.

او دارا بودن دانش لازم و اجرای درست فرامین پزشک را مهم ترین وظیفه یک پرستار عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر آن یک پرستار باید از دانش لازم، آمادگی روحی و روانی، مهربانی، صبر و حوصله، روابط عمومی خوب و قدرت تجزیه و تحلیل بالا برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه پرستاران سربازان خط مقدم دفاع از سلامت مردم هستند، اظهار کرد: پرستاران در شرایط سخت کرونایی در حالی که حتی اعضای خانواده از یکدیگر گریزان بودند، بدون منت به مردم و مبتلایان به مریضی ارائه خدمت کردند.

وی بهترین هدیه از سوی مردم به جامعه پرستاری را خود مراقبتی و رعایت موازین بهداشتی و کاهش مراجعات به مراکز درمانی و بیمارستانی برشمرد و بیان کرد: کرونا با اینکه فروکش کرده اما هنوز تمام نشده است و باید آحاد مردم همچنان دستور العمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا