مدل جدید قیمتگذاری بهینه محصول توسط صنایع در شرایط رقابتی
متینه زیاری، دانشآموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «ارائه مدل قیمتگذاری مبتنی بر رفتار در سیستمهای توزیع با استفاده از رویکرد تئوری بازیها» که آن را با راهنمایی محسن شیخ سجادیه، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام داده است، گفت: سیستمهای توزیع و زنجیرههای تأمین نسبت به تغییرات و نوسانات تقاضا، قیمت و… بسیار حساس هستند.
وی با بیان اینکه تغییرات جزئی در سیستمهای توزیع میتواند تأثیر قابل توجهی در کل سیستم داشته باشد و گاهاً باعث از دست رفتن سهم بازار در شرایط رقابتی شود، گفت: در نظر گرفتن بحث قیمتگذاری به هنگام برنامهریزی، علاوه بر مدیریت هزینهها، موجب افزایش سهم بازار در شرایط رقابتی و بهبود انعطافپذیری میشود.
مجری طرح تاکید کرد: درنظر گرفتن فاکتورهای رقابتی، لحاظ کردن رفتار مشتری و آنچه میزان رضایت و مطلوبیت مشتریان را افزایش میدهد، روی موقعیت و اقبال سیستمهای توزیع تاثیر بسزایی دارد. از این رو مدل قیمتگذاری مبتنی بر رفتار در سیستمهای توزیع با استفاده از رویکرد تئوری بازیها دراین پروژه مورد بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: استفاده از این مدل تا حد زیادی به صنایع مرتبط کمک میکند تا با استفاده از اطلاعات ثبت شده در پیشینه خرید مشتریان خود، قیمتهای متمایز و بهینه برای هر دسته از مشتریان ارائه کنند که منجر به بهبود میزان فروش و حجم ریالی آن خواهد شد.
به گفته وی، در این پروژه با مطالعه نمونههای مشابه در ادبیات موضوع کار شروع شده و با بررسی روند موجود در صنایع، اطلاعات به روزرسانی شد و نهایتا مدل سازی، انجام و توسط روش ریاضی دقیق حل شد.
زیاری گفت: به طور کلی مدل ارائه شده برای تمامی صنایعی که در شرایط رقابتی به دنبال تعیین قیمت بهینه محصول و سیاستهای توزیع مناسب هستند، کاربردی است. همچنین دانشجویان و سایر محققانی که در این زمینه فعالیت میکنند، میتوانند از مدل ارائه شده در جهت بسط و گسترش موضوع استفاده کنند.
به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، وی با اشاره به ادامه این پروژه گفت: درنظر گرفتن روشهای مسیریابی برای حمل کالا به مشتری در شرایط خرید غیرفیزیکی، انتخاب وسیله حملونقل، مکانیابی نقاط توزیع و در نظر گرفتن عدم قطعیت در پارامترهای هزینه تهیه و تدارکات محصول از جمله مواردی هستند که میتوان به تحقیق حاضر اضافه کرد.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به ویژگیهای طرح، گفت: قیمت بهینه، ارائه یک مدل جدید برای ترکیب قیمتگذاری رقابتی و درنظر گرفتن رفتار مشتری و افزایش انطباق مدل با شرایط موجود، از ویژگیهای این طرح به شمار میرود.
زیاری با اشاره به مزیتهای رقابتی طرح، گفت: درنظرگرفتن عامل رقابت در سیستم توزیع به صورت افقی، مدلسازی مسئله به صورت دو سطحی برای نمایش بازی استکلبرگ (رقابت عمودی میان مراکز عمده فروشی و خرده فروشی) با لحاظ کردن رفتار مشتری، درنظر گرفتن رفتار مشتری به کمک تابع مطلوبیت و لحاظ کردن بعد جغرافیایی و قیمت، درنظر گرفتن تابع تقاضای وابسته به قیمت و سطح خدمت برای مدلسازی رقابت میان مراکز عمده فروشی، درنظر گرفتن ریسک اختلال در مراکز تأمین و ارائه استراتژیهای تابآوری (نگهداری موجودی و قرارداد با تأمینکنندگان قابل اطمینان) برای مقابله با آن مزیتهای رقابتی طرح بودند.
No tags for this post.