ابداع دستگاه تست سریع با دقت بالا

به گزارش سیناپرس، موسسه Fraunhofer به همراه چند موسسه دیگر در حال توسعه یک سیستم تست سریع هستند که هدف آن ترکیب حساسیت تست‌های PCR با قیمت پایین و سریع است.

دکتر کریستین فریز (Christian Freese) محقق ارشد این پژوهش ها توضیح داد: در حال حاضر امکان استفاده از سیستم‌ های پی سی آر برای مهار یا حتی جلوگیری از یک بیماری همه‌ گیر وجود ندارد، زیرا کیت‌های آزمایشی باید فوراً در مقادیر زیاد در دسترس باشند و همچنین باید امکان تست انبوه ارزان را فراهم کنند.

او افزود: تنها یک جایگزین حساس و سریع در دسترس برای آزمایش پی سی آر در آزمایشگاه که برای استفاده در هر مکانی مناسب است، شکستن زنجیره‌های عفونت یک بیماری همه ‌گیر را ممکن می ‌سازد. اما مشکل اصلی این است که تست‌ های آنتی ژن مقرون ‌به ‌صرفه که می ‌توانند در مقادیر زیاد تولید شوند، نمی ‌توانند بلافاصله پس از شیوع یک بیماری عفونی جدید که باعث همه‌ گیری می شود، در دسترس قرار گیرند.

از سوی دیگر، آزمایش ‌های پی سی آر فعلی تا ۳۰ برابر گران‌تر از آزمایش ‌های آنتی‌ ژن هستند. این گرانی به دلیل عواملی از جمله حجم تولید پایین، هزینه‌ های سرمایه ‌گذاری بالا، مشکلات لجستیکی و ساختارهای میکروسیال پیچیده این کیت ها است. در نتیجه، آنها برای آزمایش انبوه یا برای استفاده در محل مناسب نیستند.

فریز در ادامه گفت: هدف ما این است که آزمایش PCR را از آزمایشگاه خارج کنیم و به یک سیستم آزمایش سریع وارد کنیم که می تواند در محل و برای تعداد زیادی از افراد مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل است که ما راه ‌حل خود را به عنوان یک سیستم باز طراحی کردیم تا به چندین تولید کننده اجازه دهیم تا قطعات را تولید کنند.

به گفته محققان، دستگاه این تیم تحقیقاتی فقط ۱۵× ۱۵× ۲۰ سانتی متر بوده و طراحی ساده ای دارد. این دستگاه علاوه بر کارتریج و پمپ میکروسیال، ساختارهای گرمایشی و دوربین فلورسانس به عنوان آشکارساز را شامل می شود. جالب اینجاست که هیچ قطعه گران قیمتی مورد نیاز نبوده و دستگاه را می توان برای استفاده با ویروس های دیگر تطبیق داد.

محققان همچنین امیدوارند: زمان مورد نیاز برای فرآیند آزمایش پی سی آر را به چند دقیقه کاهش دهند. مشکل این است که روش پی سی آر به دو دما نیاز دارد چراکه معرف ‌های نمونه باید گرم و سرد شوند که بسیار زمان‌بر است. برای اجتناب از نیاز به فرآیند طولانی مدت گرمایش و سرمایش ثابت، فریز و تیمش از دو منطقه گرمایی مختلف استفاده می‌ کنند که شامل یک محفظه گرم و یک محفظه خنک‌تر است. مایع نمونه به وسیله پمپ داخل کارتریج بین آنها به عقب و جلو پمپ می شود. سیال از یک منطقه حرارتی به منطقه دیگر در کارتریج تشخیص از طریق کانال های میکروسیال حلقه شکل حرکت می کند.

به گزارش سیناپرس، این پلتفرم همچنین امکان انتقال دیجیتالی و خودکار نتایج آزمایش مثبت را مستقیماً به مقامات بهداشتی فراهم می‌ کند که برای مهار سریع همه‌ گیری مهم است. فریز در پایان گفت: در اصل، این دستگاه یک اکوسیستم آزمایشی و نظارتی در تست PCR دیجیتال و مقیاس ‌پذیر برای شناسایی عوامل عفونی است.

مترجم: محسن فلاحی پناه