آتش فشان های ماه بیشتر از تصور ما فعال بودند

به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل نمونه سنگ های برداشته شده از ماه اطلاعات زیادی در مورد ترکیب، نحوه شکل گیری و تاریخ قمر زمین نشان داد. به طور خاص با کمک این نمونه ها، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که سنگ های موجود در ماه از فوران های آتشفشانی بیش از ۳ میلیارد سال پیش تشکیل شده اند.

در سال‌های اخیر، فرایند اکتشافات ماه دوباره احیا شده است، زیرا ناسا و سایر آژانس‌های فضایی مأموریت‌های روباتیک جدیدی را به ماه فرستاده و در صدد اعزام مجدد فضانورد به ماه هستند. به عنوان مثال، چین مدارگردها، فرودگرها و مریخ نوردهای متعددی را به عنوان بخشی از برنامه Chang'e، از جمله ماموریت های بازگشت نمونه، به ماه فرستاده است.

به تازگی مطالعاتی که توسط دانشمندان سیاره‌ شناسی از آکادمی علوم چین انجام شد، نمونه ‌های به ‌دست ‌آمده توسط مریخ‌ نورد Chang'e-5 مربوط به ۲ میلیارد سال پیش را تجزیه و تحلیل کرد.

این تحقیق توسط تیمی از موسسه زمین شناسی و ژئوفیزیک آکادمی علوم چین به سرپرستی سو بین، یوان جیانگیان و چن یی ، از اعضای آزمایشگاه تکامل لیتوسفر و فیزیک زمین و سیاره ای انجام شد. این تحقیقات می تواند بینش ارزشمندی در مورد چگونگی شکل گیری سطح ماه توسط آتشفشان های جوان ارائه دهد.به گزارش سیناپرس، در حال حاضر تیمی از محققان موسسه علوم قمری و سیاره‌ای  در دانشگاه نانجینگ و مرکز عالی CAS در پایگاه سیاره ‌شناسی مقایسه ‌ای به آن ‌ها پیوستند. 

بر اساس نمونه های بازگردانده شده از ماموریت های آپولو و لونا، دانشمندان این نظریه را مطرح کردند که ماه در ۳ میلیارد سال گذشته از نظر زمین شناسی مرده بوده است. با این حال، نمونه‌ های جدید از سنگ‌ های قمری که توسط ماموریت Chang'e-5 به دست آمده و در سال ۲۰۲۱ به زمین بازگشتند، تنها ۲ میلیارد سال قدمت داشتند که این مساله نشان می ‌دهد فعالیت‌ های آتش فشانی حداقل یک میلیارد سال بیشتر از آنچه قبلاً انتظار می ‌رفت رخ داده است.

پیش از این، دانشمندان حدس می زدند که آتشفشان های ماه در مراحل پایانی ممکن است توسط آب یا فروپاشی عناصر رادیواکتیو در گوشته ماه ایجاد شده باشد. با این حال، بسیاری از تجزیه و تحلیل های انجام شده بر روی نمونه های به دست آمده توسط مریخ نورد Chang'e-5 این نظر را رد کرده است.

به گزارش سیناپرس، بر اساس تجزیه و تحلیل های جدید، محققان دریافتند: مواد معدنی با نقطه ذوب پایین در گوشته می ‌تواند امکان فشرده ‌سازی را فراهم کرده و منجر به شکل گیری آتشفشانی جوان شوند.

پروفسور چن در این رابطه توضیح داد: ذوب گوشته ماه در دوران متاخر می تواند با افزایش دما یا کاهش نقطه ذوب حاصل شود. برای درک بهتر این شرایط، باید دما و فشاری را که در آن آتشفشان جوان ایجاد شده است، تخمین بزنیم. 

محققان با اجرای این آزمایش دریافتند: نمونه های ماگمای جوان غلظت اکسید کلسیم و اکسید تیتانیوم بالاتری نسبت به نمونه های قدیمی ماگمای آپولو داشتند. شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances  منتشر شد.

مترجم: ناصر پورقدیمی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا