تلاش ترکیه برای میانجیگری در صادرات غلات اوکراین و روسیه

به گزارش سیناپرس، طی ماه های گذشته و در پی تلاش سازمان ملل متحد و ترکیه، دو کشور روسیه و اوکراین توافق کرده بودند از مسیر بنادر ترکیه به صادرات غلات خود زیر نظر سازمان ملل ادامه دهند. چند روز پیش روسیه اعلام کرده به طور یکجانبه و فوری از این توافق خارج می شود ولی به سرعت تغییر موضع داده و مجددا به صادرات خود از طریق ترکیه ادامه داد.

در این راستا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دیدار روز جمعه با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت: ترکیه تلاش های خود را بر تمدید قرارداد غلات اوکراین متمرکز خواهد کرد که در ۱۹ نوامبر منقضی می شود.

در بیانیه مرتبط با این موضوع آمده است: طی این مذاکرات بنا شد که در پی تلاش‌ های دیپلماتیک سطح بالا با روسیه و اوکراین، فعالیت کریدور غلات از سر گرفته شده و تصمیم گرفته شد تلاش ‌ها برای تمدید قرارداد غلات در آینده نزدیک متمرکز شود. 

رئیس جمهور ترکیه همچنین تاکید کرد: آنکارا خواستار از سرگیری مذاکرات بین روسیه و اوکراین برای توقف درگیری های جاری بین این کشورها است. در این بیانیه آمده است: اردوغان در این دیدار خاطر نشان کرد که لازم است به میز مذاکره بازگردد تا در اسرع وقت از رویارویی روسیه و اوکراین جلوگیری و امکان حل و فصل عادلانه مناقشه ایجاد شود.

گفتنی است دبیرکل ناتو روز پنجشنبه برای سفر به ترکیه وارد این کشور شد. وی در همین روز با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و روز جمعه با خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش سیناپرس، وزارت دفاع روسیه در ۲۹ اکتبر اعلام کرد که در پی حمله اوکراین با مشارکت متخصصان بریتانیا علیه کشتی‌ های ناوگان دریای سیاه روسیه و کشتی‌ های غیرنظامی که برای تضمین امنیت کریدور غلات درگیر بودند،

طرف روسی مشارکت خود را در اجرای توافق نامه های صادرات مواد غذایی از بنادر اوکراین به حالت تعلیق در می آورد. در ۲ نوامبر، این وزارتخانه گفت که طرف روسیه تضمین های کتبی کی یف مبنی بر عدم استفاده از کریدور غلات برای اهداف نظامی را دریافت کرده است و مشارکت خود را در قرارداد غلات که در ۱۹ نوامبر منقضی می شود، از سر می گیرد. روسیه همچنین تاکید کرد در صورت نقض تعهدات از سوی کی یف، حق خروج از توافق را خواهد داشت.

مترجم: حمید تعالی
منبع: tass
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا