راز شگفت انگیز خرطوم فیل ها چیست؟

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید پژوهشگران راز مهارت فیل ها را کشف کرده است. این موجودات غول پیکر می توانند کارهای بسیار ظریفی را با کمک خرطومشان انجام دهند و مطالعات جدید نشان داد این گونه جانوری دارای بیشترین تعداد نورون های صورت در میان پستانداران ساکن در خشکی هستند که به آنها اجازه می دهد به طور ماهرانه ای گوش های خود را تکان داده و مانورهای پیچیده ای را با خرطوم خود انجام دهند.

نورون های صورت مسیری را از مغز به ماهیچه ها ایجاد کرده و در انسان امکان حالاتی مانند لبخند زدن، اخم کردن یا بالا بردن ابرو را فراهم می کنند. هرچه تعداد آنها بیشتر باشد، حیوان کنترل بیشتری بر عضلات صورت خود دارد.

با این حال انسان ‌ها در مقایسه با فیل‌های آفریقایی که حدود ۶۳ هزار نورون دارند، تنها حدود ۹ هزار نورون صورت دارند.به گزارش سیناپرس، کارشناسان بر این باورند که این ده‌ ها هزار سلول اضافی صورت مسئول مهارت‌ های مختلف خرطوم، گوش و لب‌ هایی هستند که فیل‌ های آفریقایی با کمک آن  قادرند یک تیغ را از بین توده علف بیرون بیاورند.

به گزارش سیناپرس، محققان حتی فکر می‌ کنند بخشی از مغز را پیدا کرده ‌اند که مسئول حرکات ماهرانه در اختیار گرفتن وسایل توسط فیل ‌ها است که به این جانور اجازه می ‌دهد اشیا را بگیرند. بر این اساس مشخص شد  مجموعه ‌ای از سلول ‌های مغزی بسیار بزرگ که در انتهای گروهی از نورون‌ها قرار دارند، عضلات خرطوم فیل ها را کنترل می ‌کنند.

پروفسور مایکل برشت، از داننشکده ذهن و مغز دانشگاه هومبولت برلین، در این رابطه گفت: ما مناطق سلولی با تراکم بالا را در مغز فیل‌های آفریقایی می ‌بینیم که به نظر می ‌رسد نمایانگر انگشتان خرطوم آن ها باشد.

در فیل‌ های آفریقایی، این انگشت ‌های خرطومی بسیار ماهرانه هستند، زیرا آن ها اجسام را با کمک این پروژه بیش از یک دهه به طول انجامیده است زیرا این تیم قبل از اینکه بتوانند آناتومی مغز را مطالعه کنند باید منتظر مرگ حیوانات بودند.

محققان دریافتند : فیل های آسیایی نورون های صورت بسیار کمتری نسبت به همتایان آفریقایی خود دارند که حدود ۵۴ هزار نورون است و به نظر می رسد این موضوع با کنترل کمتر خرطوم و گوش آنها مرتبط باشد.به گزارش سیناپرس، به طور کلی فیل های آسیایی گوش های کوچک تری دارند و نوک انگشت مانندی در انتهای خرطوم خود ندارند، به این معنی که باید تمام خرطوم خود را دور یک شی بپیچند تا آن را بلند کنند.

شرح کاملاین تحقیق در  آخرین شماره مجله Science Advances منتشر شده است.