معاون صنعت ،معدن و تجارت:ذخایرعلمی باید در زمره دارایی های نامشهود کشور گنجانده شود

به گزارش ایرنا، علی اصغر توفیق پنجشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی برج فناوری در پارک علم و فناوری فارس افزود: بانک جهانی سرمایه کشورهای جهان را 708 هزار میلیارد دلار اعلام کرده که در این جمع داراییهای طبیعی ، تکنولوژی و کارخانجات و دارایی های نامشهود یعنی ذخایر علمی و پژوهشی و صاحبان اندیشه کشورها در آن دیده شده است.

وی ادامه داد: براساس این گزارش ، داراییهای نا مشهود ایران 12 درصد کل دارایی کشور حساب شده که بدلیل عدم اعلام اطلاعات واقعی ، این میزان صحیح نیست.

وی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته دارایی های نامشهود 70 درصد از سرمایه آنها و در کشورهای در حال توسعه 50 درصد از ثروت آنها محاسبه شده است.

توفیق بیان داشت: متاسفانه در کشور ما صاحبان اندیشه ، محققان و اساتید دانشگاهها ، نخبگان شرکتهای دانش بنیان در جمع سرمایه ها به حساب نیامده اند به همین دلیل میزان داراییهای نا مشهود ما ارقامی غیر واقعی یافته اند.

وی گفت: اخیرا در این راستا تفاهم نامه هایی با وزارتخانه های آموزش و پرورش ، علوم و تحقیقات و فناوری ، کار و امور اجتماعی ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده است.

وی خاطر نشان کرد: وزارتخانه های یاد شده از این پس در مجموع داراییهای خود در هر بخش سرمایه های انسانی ، علمی و تحقیقاتی را بعنوان داراییهای نامشهود اضافه خواهند کرد.

این مسوول همچنین گفت: پارکهای علم و فناوری در ایران رو به رشد و توسعه هستند و شرکتهای دانش بنیان با ایده های نو و برتر را پوشش می دهند و بر ذخایر علمی کشور می افزایند.

وی افزود: توسعه و ارتقا پارکهای علم و فناوری باید در اولویت برنامه های استانها قرار گیرد تا در ارتباط صنعت و دانشگاه و ایجاد کارآفرینی در هر منطقه اثرگذار باشد.

رییس پارک علم و فناوری استان فارس در حاشیه این مراسم به ایرنا گفت: با توجه به پتانسیل های علمی و فناوری استان فارس در حوزه های مختلف و توجه به رویکرد اقتصاد دانش محور توسعه فیزیکی این مجموعه مد نظر مسوولان قرار گرفت.

سید احمد فاضل زاده اظهار کرد: ایجاد بستر مناسب برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها جهت استقرار شرکت های دانش بنیان تخصصی و مرکز توسعه فناوری های کلیدی طرح کلان ملی ایجاد برج فناوری در پارک را مطرح کرده است.

وی بیان کرد: برج فناوری در زیربنای به وسعت شش هزار متر مربع در 10 طبقه در سایت پارک علم و فناوری با بهره گیری از اعتبارات ملی احداث می شود.

فاضل زاده ادامه داد: در هشت طبقه از این برج شرکت های دانش بنیان توسعه یافته و پروژه کلان ملی توسعه فناوری های کلیدی مستقر می شوند.

وی اضافه کرد: همچنین دو طبقه از این مجموعه به خدمات رفاهی و ورزشی برای موسسات مستقر در پارک اختصاص داده شده است.

بگفته وی ، در برج فناوری مقدمات اشتغال 400 نفر از صاحبان ایده و فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم شده که با استقرار آنها زمینه توسعه دانش به صنعت ایجاد می شود.

وی خاطر نشان کرد: طراحی معماری و سازه این برج متمایز و تداعی کننده مفهوم فناوری است و از مصالح و تکنولوژی نوین در آن استفاده می شود.

رییس پارک علم و فناوری فارس گفت: هم اکنون 200 شرکت دانش بنیان در این پارک مستقر هستند و زمینه استقرار 100 شرکت دیگر نیز فراهم شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا