گردش مالی بازار رمزارز به کانال 70 میلیارد تومان افت کرد

به گزارش سیناپرس، چند پروژه بزرگ اسکم و در صدر آنها کینگ مانی، نیز ضرباتی جدی به این بازار نوپا در کشور وارد کرد. این رمز ارز وطنی که با نام kim شناخته می شد در سال 2020 موفق شد به قیمت شگفت انگیز 4620 دلار برسد. با دستگیری بانیان آن، اعلام شد که از هزاران مالباخته این توکن صفر شده، در مجموع بیش از 4500 میلیارد تومان کلاهبرداری شده است.

با وجود همه این حوادث اما به گفته کارشناسان، به نظر می رسد که اکوسیستم کریپتو کارنسی ایران اندک اندک در حال برخواستن از خاکستر است .همچنین هنوز صدها استارتاپ و شرکت مختلف در این حوزه مشغول فعالیت هستند.

افشین آشوری عضو هیئت مدیره انجمن بلاکچین و رمز ارز ایران در تشریح بازار فعلی رمزارزها در ایران به خبرنگار سیناپرس، گفت: حدودیکسال و نیم قبل، ترنور مالی بازار ارز دیجیتال در کشور، با احتساب دلار 27000 تومانی روزانه قریب 700 تا 800 میلیارد تومان بود. با توجه به فروغلتیدن بازار در حالت خرسی و جمع شدن فنر قیمتی، این حجم گردش مالی به حدود 10 درصد دوره اوج کاهش یافته و در کانال 70 تا 80 میلیارد تومان قرار آرام گرفته است. البته در این بین نباید نقش بسیار مخرب محدودیت های اینترنتی در یک ماهه اخیر را از یاد برد. این درحالی است که صرافی های ایرانی به عنوان سکوی آنلاین تبادل ارز باید ارتباطی روان با گلوگاه ها در خارج از کشور داشته باشند و قطعی اینترنت این روند را مختلف کرد.

وی در ادامه افزود:  مساله ای که در مورد این زیست بوم نباید فراموش کرد این است که کمک رمزارزها به دور زدن تحریم و تجارت خارجی فقط ادعا و حرف نیست و یک واقعیت تحقق یافته است؛تاجایی در حال حاضر علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت مصوبه ای را ابلاغ کرد که این مسیر را هموار کند. در واقع شما می‌توانید با واحدهای داخلی ماینینگ ارتباط برقرار کنید و با استفاده از ارز دیجیتال تولیدی آنها کالا وارد کنید، یعنی می توانید منشاء ارز خود را به صورت قانونی به عنوان رمز ارز ثبت کنید.

رئیس سابق کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز نصر در مورد ورود رمز ارز ریال به بازار کشور اظهار کرد: به زبان ساده الان مردم مکرراً پول را در حساب های مختلف جابجا می‌کنند، اما کسی پول فیات و اسکناس را به صورت فیزیکی مشاهده نمی کند، فقط اعداد هستند که در سیستم جابجا می شوند و به تلفن همراه شما پیامک می گردد که بانک مرکزی همین ساختار را در قالب یک پروژه بلاکچین تعرف کرده است؛ دیگر کشورها نیز در حال انجام همین رویه هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 1000 میلیارد تومان پول برای این رمز ارز لانچ کرده اند و به نظرم در نهایت می تواند جایگاه خود را پیدا کند، البته به شرطی که نهاد حاکمیتی تنها در جایگاه رگولاتور قرار گیرد و طرح را بیش از آنچه که باید چکش کاری نکند.

در سال 98 قیمت بیت کوین تا زیر 10 هزار دلار سقوط کرد، چند سال بعد نیز روی 10 هزار قرار گرفت و برای قریب 7 ماه روی همان قیمت ایستاد. زمانی کف قیمت 3000 دلار بود و اکنون کف قیمتی روی کانال 19 هزار دلار قرار گرفته است. این احتمال قوی وجود دارد که تا سال 2030 این رمز ارز دوباره اوج بگیردو پس از آن نیز دوباره بعید نیست که یک دوره کاهشی را تجربه کند

آشوری در ادامه در مورد سرنوشت پروژه های ایرانی توکن و کوین های وطنی به سیناپرس گفت: واقعیت این است که پشت هر پروژه توکنی یک استارتاپ قرار دارد، معروف است که بیش از 90 درصد استارتاپها نیز با شکست مواجه می شوند، در مورد توکن‌ها نیز ممکن است همین باشد و نباید حواشی بی جهت برای آنها ایجاد کرد.حتی سازمان بورس و شورایعالی بورس می تواند در این مسیر کمک کننده باشند. یعنی وظیفه رگولاتوری پروژه‌های توکن ایرانی را به عهده بگیرند، مثلاً بورس اعلام کند که پروژه‌های تا حجم 50 میلیارد تومان را در حالت سند باکس می پذیرد. به هر حال املای نانوشته غلطی ندارد و باید یک نهاد دولتی وظیفه حمایت و اصلاح گام به گام رویه ها در این حوزه را بپذیرد.

رئیس سابق کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نصر در تشریح وضعیت فعلی بازار جهانی ارزهای دیجیتال گفت: فعالان این حوزه باید بپذیرند که نوسانات شدید، ماهیت این بازار است. در سال 98 قیمت بیت کوین تا زیر 10 هزار دلار سقوط کرد، چند سال بعد نیز روی 10 هزار قرار گرفت و برای قریب 7 ماه روی همان قیمت ایستاد. زمانی کف قیمت 3000 دلار بود و اکنون کف قیمتی روی کانال 19 هزار دلار قرار گرفته است. این احتمال قوی وجود دارد که تا سال 2030 این رمز ارز دوباره اوج بگیردو پس از آن نیز دوباره بعید نیست که یک دوره کاهشی را تجربه کند. کریپتوکارنسی یک فناوری است و مختصات آن با دیگر بازارها تفاوت دارد.

گفتگو:هیرُش سعیدیان

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا