برنامه ریزی نخستین پرتاب فضاپیمای آریان ۶

به گزارش سیناپرس، جوزف اشباخر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا، اعلام کرد: در طول چند ماه گذشته پیشرفت هایی برای پیش بینی اولین پرواز فضاپیمای ما در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ حاصل شده بود که در انتظار تحقق سه نقطه عطف کلیدی قبل از آوریل سال آینده است.

بر این اساس اعلام شد که پیشرفت ‌های اخیر امکان برنامه ‌ریزی برای پرتاب Ariane 6 را در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ ممکن کرده است  اما، با توجه به جنبه های مختلف پروژه ‌ای به این بزرگی باید تاکید شود که این تاریخ بر اساس برنامه‌ ریزی مدونی اعلام شده شده و جزئیات پروژه به طور کامل مورد ارزیابی قرار داشته است.

در این رابطه به طور خاص، سه نقطه عطف حیاتی تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ باید محقق شود:  یکی از آنها تکمیل موفقیت آمیز کارزار آزمایشی شلیک مرحله نهایی است که در اوایل این ماه در مرکز آزمایش موتور و مرحله آژانس هوافضای DLR آلمان در لامپولدهاوزن آغاز شد.

دومین نقطه عطف حیاتی شروع آزمایش های مرحله اصلی آریان 6 با موتور Vulcain 2.1 آن در سکوی پرتاب در گویان فرانسه است. آزمایش‌های پرتاب Vulcain 2.1 بخشی از کمپین آزمایشی ترکیبی برای تأیید اعتبار موشک و سکوی پرتاب به عنوان یک سیستم یکپارچه است. گفتنی است در اوایل ماه جاری، آزمایش کامل سکوی پرتاب یک مدل آزمایشی کامل از آریان ۶ محقق شد.

به گزارش سیناپرس، در نهایت، اجرای این طرح به شروع بررسی صلاحیت سیستم پرتاب تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بستگی دارد.

آندره هوبرت روسل، مدیر اجرایی گروه آریان، بر نقاط عطف توسعه اخیر Ariane 6 در آزمایش های Lampoldshausen در ساختمان‌های مونتاژ و در سکوی پرتاب در گویان فرانسه تاکید کرد. آزمایش های فوق نشان می دهد که رابط های مکانیکی بین موشک و سکوی پرتاب موفقیت آمیز بوده است. هدف بعدی نشان دادن همین موضوع برای اتصالات الکتریکی و سیال و اطمینان از برقراری ارتباط صحیح زیرساخت زمینی و پرتابگر تا لحظه بلند شدن است.

به گزارش سیناپرس، در صورت موفق بودن تمامی این آزمایش ها، فضاپیمای آرین ۶ می تواند ماموریت خود را آغاز کرده و به این ترتیب گام بلندی در فعالیت های فضایی اتحادیه اروپا برداشته خواهد شد.

مترجم: جاوید خیرخواه
منبع: esa.int

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا