داروهای های حاوی فتالات در بارداری با احتیاط مصرف کنید

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید محققان نشان می دهد  قرار گرفتن در معرض فتالات ها در دوران بارداری با کاهش عملکرد ریه در دوران کودکی مرتبط است.

دکتر ماگدا بوش دی باسی (Magda Bosch de Basea) از موسسه سلامت جهانی بارسلونا در کاتالونیا، اسپانیا و همکارانش طی مطالعات جدید خود ۹ متابولیت فتالات شامل MEP، MiBP، MnBP، MCMHP، MBzP، MEHHP، MEOHP، MECPP، و MEHP  را در آزمایشگاه های پیشرفته، بررسی کردند. 

طی این مطالعه میزان مواد مزبور در ادرار ۶۴۱ زن باردار و شرایط سلامت فرزندان آنها در سنین ۴، ۷، ۹ و ۱۱ سالگی مورد بررسی قرار گرفت. با کمک آنالیز و تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از این مطالعه، محققان ارتباط ثابتی برای سطوح متابولیت فتالات حاملگی با FVC و FEV1 پایین تر در تمام سنین پیدا کردند. 

محققان در این رابطه می نویسند: با توجه به فراگیر بودن قرار گرفتن در معرض فتالات و اثرات مختل کننده غدد درون ریز آن در کودکان، یافته های ما از مقررات فعلی که قرار گرفتن در معرض فتالات را محدود می کند، حمایت می کند. پژوهش فوق به طور مشخص نشان داد که مصرف این دارو توسط مادران باردار، موجب عملکرد ضعیف ریه کودکان می شود.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه به پزشکان توصیه می شود: از تجویز داروهای حاوی این ماده در دوره بارداری اکیدا خودداری کرده و همچنین لازم است زنان باردار نیز در طول دوران حاملگی به هیچ عنوان به طور خودسر از داروها استفاده نکرده و در صورتی که از قبل برخی داروها را مصرف می کنند، در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کرده و در صورت نیاز ترکیبات دارویی مطمئن تری را مصرف کنند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Environmental Pollution منتشر شده است.

مترجم: لیلی دهقان پور
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا