یک تراشه جدید، تمام اطلاعات فوتونیک را در دسترس ما قرار می دهد

به گزارش سیناپرس، طیف سنج ها به طور گسترده در صنعت و تحقیقات، برای تشخیص و تجزیه و تحلیل نور استفاده می شوند. طیف ‌سنج‌ ها، طیف نور را اندازه ‌گیری می ‌کنند و ابزاری ضروری برای شناسایی و تجزیه و تحلیل نمونه‌ ها و مواد هستند.

طیف‌ سنج‌ های یکپارچه روی تراشه، برای انواع فن‌آوری ‌ها، از جمله پلت ‌فرم ‌های بازرسی کیفیت، حسگرهای امنیتی، تحلیل ‌گرهای زیست ‌پزشکی، سیستم ‌های مراقبت ‌های بهداشتی، ابزارهای نظارت بر محیط‌ زیست و تلسکوپ‌ های فضایی، سود زیادی خواهند داشت.

یک تیم تحقیقاتی بین ‌المللی به سرپرستی محققان دانشگاه آلتو، طیف‌ سنج‌ هایی با دقت، حساسیت و وضوح طیفی بالا و پهنای باند عملیاتی وسیع، با استفاده از تنها یک آشکارساز به اندازه ریزتراشه توسعه داده ‌اند.

محققان گفته اند: طیف سنج تک آشکارساز ما یک دستگاه همه کاره است. ما این آزمایشگاه نوری الکترونیکی را روی یک تراشه و با استفاده از هوش مصنوعی طراحی کرده ایم که جایگزین سخت افزارهایی مانند اجزای نوری و مکانیکی خواهد شد. تراشه ما می تواند به وضوح بالای سیستم های رومیزی اما در بسته بندی بسیار کوچکتر دست یابد.

پژوهشگران اضافه کرده اند: ما می ‌توانیم شدت نور را در هر طول موج فراتر از طیف مرئی با استفاده از طیف ستجی که در نوک انگشتان خود داریم اندازه ‌گیری کنیم. این دستگاه، از نظر الکتریکی کاملا قابل کنترل است، بنابراین پتانسیل بسیار زیادی برای مقیاس پذیری و یکپارچگی دارد.

به گزارش سیناپرس، ادغام مستقیم این طیف سنج در دستگاه های قابل حمل مانند گوشی های هوشمند و هواپیماهای بدون سرنشین می تواند زندگی روزمره ما را توسعه دهد. تصور کنید که نسل بعدی دوربین های گوشی های هوشمند، می تواند مجهز به دوربین های فراطیفی باشد که عملکرد بسیار بهتری نسبت به دوربین های رنگی دارند.

محققان معتقدند که با بهبود بیشتر در وضوح و کارایی، این طیف ‌سنج ‌ها می‌ توانند ابزارهای جدیدی برای پردازش اطلاعات کوانتومی ارائه دهند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Science قابل دسترسی هستند.

ترجمه: سنا دلفیه

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا