چرا تری‌گلیسرید بالا می‌رود؟

به گزارش سیناپرس، تری گلیسیریدها لیپید هستند. این مولکول‌ها به عنوان منبع انرژی برای سلول‌ها استفاده می‌شوند. آنها در بافت چربی ذخیره می‌شوند. بنابراین تری گلیسیرید برای عملکرد صحیح بدن ضروری است. اما غلظت آن در خون نباید از 150 میلی گرم در دسی لیتر بالاتر برود. اگر میزان آن از این سطح بالاتر باشد، هیپرتری گلیسیریدمی نامیده می‌شود.

اگر غلظت تری‌گلیسرید در خون بسیار بالا باشد (500 میلی گرم در دسی لیتر)، می‌تواند پانکراتیت حاد، بزرگ شدن کبد، خواب رفتگی اعضای بدن، تنگی نفس و گیجی را با خود به دنبال داشته باشد.

عوامل افزایش تری‌گلیسرید

افزایش تری‌گلیسرید خون هم مانند کلسترول، نتیجه همکاری چند عامل با یکدیگر است. به این معنا که استعداد ژنتیکی و یک سبک زندگی مساعد شرایط لازم را برای آن فراهم می‌کنند. سبک زندگی مساعد برای افزایش تری‌گلیسرید، دارای این عوامل است:

  • بی‌تحرکی
  • اضافه وزن
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • تغذیه نامتعادل

در بسیاری از موارد هیپرتری گلیسریدمی‌ها نتیجه اختلالات متابولیک مربوط به سندرم متابولیک و همچنین دیابت نیز هستند.

6 شیوه موثر برای کاهش تری‌گلیسرید خون

ما با انجام برخی اقدامات، می‌توانیم با تری‌گلیسرید بالای خون مبارزه کنیم. 6 مورد از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان با استفاده از آنها، این چربی را کاهش داد، در آمده است.

1.روی میوه‌ها و سبزیجات حساب کنید

پزشکان توصیه می‌کنند که میوه و سبزیجات زیاد مصرف کنید، البته بدون افراط در مصرف میوه‌ها زیرا میوه‌ها حاوی فروکتوز هستند و این قند از عوامل افزایش تری‌گلیسرید شناخته شده است. به اعتقاد پزشکان، یک رژیم غذایی مدیترانه‌‌ای برای مبارزه با تری‌گلیسرید مناسب‌تر است.

2. کاهش مصرف قند تصفیه شد با جذب بالا و فروکتوز

گلوکز و فروکتوز در کبد به تری‌گلیسیرید تبدیل و سپس وارد خون می‌شوند. توصیه می‌شود تا حد امکان از غذاهای غنی از این نوع قند مانند نوشیدنی‌های شیرین (نوشابه های گازدار، آبمیوه‌ها)، شیرینی‌ها، فرآورده‌های تهیه شده از آرد تصفیه شده (نان سفید) کمتر استفاده شود.

همچنین می‌توانید قندهای پیچیده را در مقادیر متوسط و به شکل غذاهای نشاسته‌ای مصرف کنید.

3.مصرف چربی‌های اشباع‌شده را کم کنید

‌ برای کاهش سطح تری‌گلیسیرید خود، باید مصرف محصولات حیوانی (گوشت، پنیر و غیره) را محدود کنید تا آنها جای خود را به چربی‌های تک غیراشباع (روغن زیتون) و چربی‌های چند غیراشباع از نوع امگا 6 (روغن آفتابگردان) و امگا 3 (روغن کلزا) بدهند.

مصرف حداقل 3 بار در هفته ماهی‌های چرب (ساردین، سالمون و غیره) مطلوب است؛ این ماهی‌ها منابع تامین اسیدهای چرب امگا 3 از نوع EPA و DHA هستند که برای انسان ضروری است، اما بدن قادر به سنتز آنها نیست. DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) و به ویژه EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) تری‌گلیسیرید خون را کاهش داده و اثرات قلبی عروقی مناسبی دارند.

4. نوشیدنی‌های الکلی را حذف کنید

نوشیدنی‌های الکل یک خطر مضاعف دارند. آنها تولید تری‌گلیسیرید توسط کبد را افزایش می‌دهند و همچنین قند بالایی دارند.
یک متخصص تغذیه در این باره هشدار می‌دهد: «برخی افراد حساسیت خاصی دارند، سطح تری‌گلیسیرید خون آنها با مصرف اولین جرعه‌های یک نوشیدنی الکلی افزایش می‌یابد. بنابراین حذف این دست از نوشیدنی‌ها از برنامه روزانه، بسیار مهم است».

5. وزن کم کنید

کاهش وزن به بدن کمک می‌کند تا حساسیت به انسولین را دوباره به دست آورد و سطح گلوکز خون را کاهش دهد؛ به این ترتیب شاهد اثر دومینویی تری‌گلیسیرید خواهید بود. کافی است 5 تا 10 درصد وزن خود را کم کنید تا اولین اثرات را ببینید.
6. بی‌تحرک نباشید

انجام 30 دقیقه فعالیت ورزشی در روز، به کاهش تری‌گلیسرید و افزایش کلسترول خوب کمک می‌کند. پیاده‌روی تند یا انجام تمرینات هوازی برای این منظور، کفایت می‌کند.

 

مترجم: زهرا علی‌دوست

منبع: e-sante

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا