در صورت تماس با موجودات فضایی، اصلی ترین خطر سیاستمداران هستند

به گزارش سیناپرس، یکی از حوزه های اصلی در نجوم، مطالعه سیارات فراخورشیدی است. سیاراتی که به دور ستارگان دیگری خارج از منظومه شمسی می چرخند. ممکن است برخی از این سیارات میزبان نوعی حیات باشند اما به احتمال زیاد به این زودی ها خبری از کشف موجودات فضایی وجود ندارد.

به هر حال، تلسکوپ فضایی جیمز در بهترین حالت تنها ابتدایی ترین نشانه های زیستی را در جو این سیارات نشان می دهد.
با این حال، تلسکوپ های رادیویی در حال حاضر در سراسر آسمان شب به عنوان ستاره شناسان در حال بررسی کهکشان ها و ستاره های دوردست هستند. اگر آنها به طور تصادفی فناوری فرازمینی را شناسایی کرده یا پیامی از یک تمدن بیگانه دریافت کنند، کنند چه اتفاقی می افتد؟ 

مطالعه جدیدی که به صورت آنلاین منتشر شده و برای شماره آینده مجله علمی سیاست فضایی پذیرفته شده است، شرایط واقعی این سناریو را بررسی کرده است.

به گزارش سیناپرس، طی این مطالعه، محققان وابسته به مرکز اطلاعات فرازمینی ایالت پن استیت و همچنین ناسا سه توصیه برای نحوه برخورد مردم جهان با حیات هوشمند بیگانه را ارائه می دهند:

۱- شفافیت و به اشتراک گذاری داده ها بین سازمان ها و کشورها.
۲- توسعه پروتکل های لازم پس از شناسایی موجودات فضایی
۳-  آموزش سیاستگذاران

آنها در تلاش برای پاسخ به تعدادی از سناریوهای نگران کننده هستند که در صورت شناسایی بیگانگان ممکن است رخ دهد. نگرانی اصلی آنها این بود که کشورها ممکن است به دنبال به دست آوردن انحصار اطلاعات در ارتباطات با هر گونه موجودات بیگانه باشند. آنها خاطرنشان می کنند: چنین تلاش هایی می تواند منجر به درگیری بین المللی شود.

این موضوعی است که قبلاً نیز بارها به آن توجه شده است. در سال ۲۰۲۰ مقاله ای در Space Policy منتشر شد که نتایج نگران کننده مشابه این مطالعه جدید را شناسایی کرد، اما برای آن راه حل های متفاوتی را تجویز کرد.

به گزارش سیناپرس، هر دو مقاله استدلال می کنند که اگر یک کشور بتواند ارتباطات را با یک نژاد بیگانه در انحصار خود درآورد، می تواند مزایای فناوری بیگانه را دریافت کند.

با این حال، محققان این مطالعه جدید استدلال می کنند: این امر بسیار بعید است. این نتیجه گیری عمدتاً به این دلیل است که دانش علمی به تدریج و به صورت غیرخطی جمع آوری می شود. آنها نمونه ای از تحقیقات قرون وسطایی ارائه می دهند که کتاب درسی در مورد طراحی سلاح های هسته ای دریافت کرده اند، که در غیاب آموزش فیزیک هسته ای فقط به آنها می گوید که ساخت سلاح های هسته ای در آینده امکان پذیر است.

نویسندگان همچنین خاطرنشان می ‌کنند: کشوری که بتواند از فناوری بیگانه برای توسعه سلاح‌های پیشرفته استفاده کند، در دنیایی که قبلاً از سلاح‌ های هسته‌ ای اشباع شده است، در عمل معنای کار زیادی نخواهد کرد و سلاح های اتمی، بازدارندگی مشابهی اعمال می کنند.

در این شرایط دانشمندان معتقدند: به جای ایجاد ممنوعیت های امنیتی و اطلاعاتی پس از شناسایی موجودات فضایی، شفافیت اطلاعات وجود داشته باشد. در صورت مخفی کردن کشف موجودات فضایی ممکن است اتهاماتی از سوی دانشمندان یا دولت ها ابراز شده و یک کشور خاص را متهم کنند که حقیقت را از جهان پنهان می کنند. این موضوع به تنهایی می تواند منجر به درگیری بین کشورها شود.

با این حال، همچنین پیشنهاد می شود که پاسخ واقعی سیاست به سناریوی تماس با موجودات فضایی در واقع می تواند منجر به همکاری جهانی بیشتر شود.

به گزارش سیناپرس، باید در نظر داشت که تشخیص موفقیت آمیز یک تمدن بیگانه یا هر شکلی از حیات در خارج از کره زمین برای علم واقعاً انقلاب بزرگی خواهد بود. با این حال، آیا این موضوع واقعاً بر زندگی روزمره ما تأثیر می گذارد؟ در عمل بسیاری از ما به سرعت بر اضطراب ویا اشتیاق اولیه پس از تشخیص غلبه کرده و به زندگی عادی خود باز می گردیم.

به باور دانشمندان، در صورت مواجه شدن با موجودات فضایی ما نباید نگران خود بیگانگان باشیم، بلکه خطر اصلی این است که واکنش رهبران ما به چنین کشفی نسبت به یکدیگر چگونه است. 

مترجم: فاطمه کردی
منبع: forbes

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا