بیماری های مزمن متعدد، رهاورد خواب کم در دوره سالمندی

به گزارش سیناپرس، طبق مطالعه ای که نتایج آن اخیرا منتشر شده است، بزرگ سالان بالای 50 سال که پنج ساعت یا کمتر در شب می خوابند، در مقایسه با همسالان خود که هفت ساعت می خوابند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیش از یک بیماری مزمن قرار دارند. 

با توجه به آن که امروزه، امید به زندگی افزایش چشمگیری داشته است، زندگی با چندین بیماری مزمن در میان افراد مسن و عموما در کشورهای با درآمد بالا، امری رایج است. 

مدت زمان خواب با بیماری های مزمن فردی مرتبط است، اما کمتر در مورد ارتباط آن با چند بیماری یا به عبارتی، وقوع همزمان دو یا چند بیماری مزمن تحقیق شده است. 

در این زمینه، دانشمندانی از دانشگاه پاریس سیته، اینسرم و دانشگاه کالج لندن داده‌های مربوط به مدت زمان خواب گزارش‌شده توسط خود را در حدود 8 هزار نفر از افراد 50، 60 و 70 ساله برای یک دوره 25 ساله مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادند.

طبق یافته های این پژوهش، در 50 سالگی، آن‌هایی که پنج ساعت یا کمتر می‌خوابیدند، 30 درصد بیشتر از افرادی که هفت ساعت می‌خوابیدند، در معرض خطر ابتلا به چند بیماری بودند.به گزارش سیناپرس، این درصد ها برای افراد 60 و 70 ساله به ترتیب 32 و 40 بودند.

به گزارش سیناپرس، همچنین در سنین 60 و 70 سالگی، خواب بیش از 9 ساعت یا بیشتر با نرخ بالاتر بیماری های مزمن متعدد مرتبط بود، اگرچه این موضوع تنها در تعداد کمی از شرکت کنندگان مشاهده شد.

به گفته مجریان این تحقیق، مطالعه ما بر اساس داده های حدود 8000 مرد و زنی که به مدت 25 سال پیگیری شده بودند، نشان داد که خواب کوتاه از اواسط تا اواخر زندگی با خطر بروز بیماری های مزمن متعدد مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها که بینشی جدید را در خصوص میزان خواب در بزرگ سالان و ارتباط آن با بروز بیماری های مزمن متعدد ارائه می دهند، در نشریه بین المللی PLOS Medicine منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا