حمایت از جریان سازی برای فعالیت های تیمی و دغدغه های مساله محور

دکتر سید محمدصادق موحد، معاون مستعدان و سرآمدان بنیاد ملی نخبگان در گفتگو با سیناپرس گفت: یکی از بخش های زیست بوم نوآوری نخبگان، نیروی انسانی متعهد و متخصص است. ماموریت اصلی بنیاد ملی نخبگان نیز به نوعی تهیه ساز و کارهای شناسایی، توانمند سازی و زمینه سازی برای جذب و اثرگذاری این افراد است. اکنون بنیاد ملی نخبگان یکی از مهمترین درگاه هایی است که می تواند این نیروی انسانی فعال برای زیست بوم نوآوری را فراهم کند. 

وی در پاسخ به این سوال که بنیاد ملی نخبگان به منظور تحقق رویکرد جدید جهاددانشگاهی مبنی بر ایجاد زیست بوم نوآوری برای نخبگان چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟ اظهارداشت: در بخش مربوط به دانشجویی و دانش آموخته های حوزه های تخصصی دانشگاهی باید جریان سازی و زمینه سازی برای سوق دادن این جامعه به سمت فعالیت های گروهی و تیمی برای حل مسائل راهبردی کشور انجام شود. ما اکنون برای تحقق این مساله دو بستر عملیاتی در دستور کار خودمان قرار داده ایم.

وی افزود: یکی از این طرح ها، طرح توسعه هسته های مساله محور پژوهشی و فناوری است. اکنون 6 دوره از این طرح اجرا شده و در آستانه فراخوان هفتمین دوره برای دانشجویان و نو دانش آموختگان هستیم. ظرفیت این دوره نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. در این دوره 400 هسته مساله محور با محوریت اساتید خبره و اعضای آن تیم ها، دانشجویان و دانش آموخته ها وجود دارد.

موحد بیان کرد: این افراد صاحبان استعداد برترهستند و حول موضوع هایی که برای صاحبان مساله و حامیان وجود دارد، مسائل را به عنوان چالش معرفی می کنند. قرار است طی یک سال تحصیلی این فعالیت ها انجام شود. در واقع جریان سازی برای فعالیت های تیمی و دغدغه های مساله محور و مسائل راهبردی کشور در دستور کار بنیاد قرار گرفته و از این طرح ها حمایت می شود.

معاون مستعدان و سرآمدان بنیاد ملی نخبگان به سیناپرس گفت: در کنار این بخش، طرح توسعه رویدادهای رقابتی مساله محور به نام" شهید بابایی" نیز در دستور کار بنیاد ملی نخبگان قرار دارد. این طرح به نوعی تکمیل کننده چرخه قبلی است؛ بعضی از افراد دوست دارند در یک فضای رقابتی فعالیتی انجام دهند که اکنون این شرایط مهیا شده است.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان از سال 99 طرحی را تدوین کرده و اکنون نیز در دستور کار خود قرار داده است؛ این طرح با کیفیت لازم در سطح کشور توسعه پیدا خواهد کرد. در این طرح بنیاد ملی نخبگان از رویدادهایی که دارای سه بخش بسیار مهم در قیاس با سایر رویدادهایی که اکنون در کشور در حال اجراست، حمایت می کند.

وی به این سه بخش اشاره کرد و گفت: یک، رویداد رقابتی که حول یک چالش بوده و برای آن پاسخ مناسبی تعریفی نشده است که یک صاحب مساله (سازمان، شرکت و نهادی) معرفی می شود. دوم، یک فرایند گروهی باید هنگام اجرای رویداد همراه با انجام و ارائه برنامه های آموزشی و توانمندسازی باشد. سوم، پس از اتمام این رویداد باید یک ساز و کار مناسبی برای انجام فعالیت های پسین و رصد کردن وضعیت تیم های برگزیده این رویداد به منظور توسعه آن حامی یا نهاد صاحب مساله این افراد بکار گرفته شود یا باید مستقیما دستاوردهای این رویداد مورد استفاده قرار بگیرد یا این رویداد باید بستری برای شناسایی تیم هایی باشد که به حل مسائل نهادهای متقاضی کمک کند.

وی یادآورشد: معمولا اختتامیه چنین رویدادهایی، افتتاحیه ای برای دوره بعدی است لذا این دو طرح از جمله مهمترین رویدادهایی است که می تواند نقش مهمی در توسعه زیست بوم خلاقیت و نوآوری کشور در یک فضای آموزشی و رقابتی و تیمی ایفا کند.

موحد اظهارداشت: نخستین دوره رویداد رقابتی مساله محور بنیاد ملی نخبگان مربوط به موضوع حل مسائل مناطق آسیب دیده شهری و مطالعه موردی منطقه هرندی تهران بود؛ موضوعی که مربوط به فضای حاکمیتی، حکمرانی و علوم انسانی است. 

معاون مستعدان و سرآمدان بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: دوره دیگری که هفته گذشته در اختتامیه آن شرکت کرده بودیم، رویداد رقابتی برای حل مسائل راهبردی قوه قضاییه بود. در حوزه فناوری و دیگر بخش ها هم همین گونه طرح ها را داریم. در بخش مربوط به هسته های پژوهشی و رقابتی و تمام عرصه های علمی نیز حوزه های فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و تربیت بدنی، کشاورزی، منابع طبیعی، هنر و معماری و حوزه های پزشکی هم درگیر هستند.ما در شورای راهبری برای هر کدام از این بخش ها به صورت متوازن طرح هایی را مد نظر گرفته ایم زیرا برد اثرگذاری و تعداد چالش های مرتبط هر کدام از حوزه ها با یکدیگر متفاوت است. 

گفتگو: بیتااکبری
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا