بخش داخلی گوش لاک پشت ها بزرگتر از بخش خارجی است

به گزارش سیناپرس، مهره داران دارای سیستم شنوایی پیچیده ای هستند و در این میان گوش داخلی یا هزارتوی استخوانی این بخش از ساختار شنوایی، حس  حرکت و جهت صدا را دریافت کرده و شکل و اندازه آن برای مطالعه و بررسی میزان چابکی در حیوانات در حال انقراض استفاده می شود.

در این میان لاک پشت ها یکی از موجودات باستانی و کهن محسوب می شوند که بیش از ۲۳۰ میلیون سال تکامل را پشت سر گذاشته و هر دو شاخه زنده و منقرض شده این جانور دارای طیف وسیعی از رفتارهای حرکتی و سازگاری های زیست محیطی هستند.

با این حال ، در مورد تکامل هزارتوی استخوانی لاک پشت اطلاعات کمی در اختیار محققان قرار دارد. به همین دلیل سرجوشا اورس (Serjoscha Evers) و همکارانش ۱۶۳ نمونه لاک پشت را مورد بررسی قرار دادند  که شامل ۹۰ گونه زنده و ۵۳ گونه منقرض شده از جمله لاک پشت های نرم ، ترراپین و لاک پشت های دریایی Loggerhead می شوند که انواع رفتارهای حرکتی دارند.

این موارد شامل دفن کردن تخم ها در ماسه ، پیاده روی روی زمین ، حرکت در زیر آب و شنا در زیستگاه های زمینی ، آب شیرین و دریایی است.

محققان این تیم مطالعاتی دریافتند که لاک پشت ها نسبت به اندازه سر خود دارای گوش داخلی بزرگی هستند و این موضوع نشان می دهند که احتمالا آن ها در طول سازگاری با زیستگاه های آبزی تکامل یافته باشد.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات فوق همچنین بیانگر این حقیقت است که لاک پشت ها در مقایسه با سایر مهره داران از اندازه هزارتوی استخوانی نسبتاً بزرگی برخوردار هستند و پیشنهاد می کنند شود اندازه گوش داخلی ممکن است به همان اندازه که قبلاً تصور می شد با چابکی ارتباط نداشته باشد.

در عوض ممکن است این تغییر در ساختار گوش داخلی لاک پشت ها به میزان بینایی آن ها مرتبط باشد.

نویسندگان نتیجه می گیرند: یافته های آنها نشان می دهد که در شکل و اندازه هزارتوی استخوانی گوش لاک پشت ها نیز نسبت به آنچه قبلاً تصور می شد ، تنوع بیشتری وجود دارد و تحقیقات بیشتری در گروه ماهی های تتراپود مورد مطالعه برای کشف تکامل گوش و ساختار شنوایی مهره داران مورد نیاز است.

منبع: natureasia