موسیقی به مغز جان تازه می بخشد

به گزارش سیناپرس، هنگام گوش دادن به یک آهنگ، ممکن است به پاهای خود ضربه بزنید و یا سر خود را با ریتم تکان دهید. این کار به این دلیل است که موسیقی نواحی حرکتی مغز را تحریک می‌کند.

دکتر پیر لمارکیس، متخصص مغز و اعصاب و دستیار تدریس در دانشگاه تولون، می‌گوید: تاثیر موسیقی بسیار واضح است، حتی گاهی فکر کردن به موسیقی هم ممکن است بر ما تاثیر داشته باشد. این هیجان با ترشح آندورفین که به عنوان مسکن عمل می‌کند، مرتبط است، در واقع می‌توان موسیقی را به عنوان مسکن در بخش‌های خاص بیمارستان نیز ارائه کرد.

شگفت‌آورتر اینکه در سال‌های اخیر، ثابت شده است که موسیقی ابزار ارزشمندی برای کاهش اختلالات پس از آسیب‌های مغزی است. مشخص شده است که گوش دادن به موسیقی به بهبود مهارت‌های زبانی، در افرادی که سکته کره‌اند، کمک می‌کند.

این متخصص توضیح می‌دهد: این حمایت به ویژه در توانبخشی افرادی که از آفازی (اختلالات گفتاری) رنج می‌برند، نیز مؤثر است. بیماران هنگام آواز خواندن کلمات یا عبارات را تکرار می‌کنند و کسانی که کارکرد زبان را از دست داده بودند، با شنیدن یک ملودی شناخته شده، می‌توانند آن را زمزمه کنند.

درمان با پیانو

در همین حال، یک متخصص مغز و اعصاب آلمانی معتقد است: با وادار کردن فردی که سکته مغزی کرده یا آسیبی به سرش وارد شده به یادگیری پیانو، او بهتر می‌تواند تحت آموزش‌های جدی قرار بگیرد و توانایی‌های از دست رفته‌اش را بازیابد. در چهارچوب درمان سفتی‌های عضلانی و اختلالات تعادل بیماری پارکینسون نیز از ریتم و موسیقی استفاده می‌شود.

بیمار مجبور می‌شود به صداهای منظم گوش دهد که گام‌های خود را با آنها هماهنگ می‌کند و به این ترتیب راه رفتن روان تر می‌شود.

دکتر پیر لمارکیس می‌افزاید: ریتم تانگو مرتبط با این رقص معروف، گاهی اوقات اثرات معجزه آسایی ایجاد می‌کند. آنقدر خوب کار می‌کند و تاثیر می‌گذارد که در نیویورک و اکنون در فرانسه، مؤسسات دوره‌هایی را به‌طور ویژه به بیماران پارکینسون اختصاص داده‌اند!

بیدار کردن حافظه‌ خفته

آثار مثبت درمان توسط موسیقی به همین جا ختم نمی‌شود. در سطح شناختی، تقریباً موسیقی تمام اشکال حافظه را تحریک می‌کند.

هروه پلاتل، استاد عصب روانشناسی در دانشگاه کان می‌گوید:چند مطالعه نشان داده است که تمرین موسیقی حافظه فعال یا حافظه کوتاه مدت را بهبود می‌بخشد. از سوی دیگر، برخی کارها بر یادگیری مدرسه تاثیر دارد و آن برجسته می‌کند؛ ضمنا مهارت‌های توجه و تمرکز نیز تقویت می‌شود.

این متخصص می‌افزاید: ما همچنین بیماران مبتلا به آلزایمر که در کارگاه‌های آواز شرکت می‌کنند را مشاهده کرده‌ایم و دریافته‌ایم که حافظه موسیقایی چقدر ارزشمند است.

حتی در مراحل پیشرفته بیماری، زمانی که فکر می‌کردیم مهارت‌های حافظه‌شان از بین رفته است، همچنان می‌توانند آهنگ‌های جدید یاد بگیرند. بنابراین به نظر می‌رسد موسیقی یک حافظه خفته اما همچنان فعال را بیدار می‌کند. و در نهایت، در سطح روان‌شناختی، این کارگاه‌ها تمایل به برقراری ارتباط را به این بیماران باز می‌گردانند، حتی اگر موسیقی نتواند عملکردهای شناختی از دست رفته را بازگرداند، همین تاثیر به اندازه کافی مهم و پیش‌برنده است.

اما آیا می توانیم بگوییم که تمرین موسیقی اثرات پیری مغز را کنترل می‌کند؟ هروه پلاتل به پرسش ما این طور پاسخ می‌دهد: این یک فرضیه باید تأیید شود. اما می‌دانیم که نوازندگان دارای قشر ضخیم‌تری در هیپوکامپ هستند که دروازه‌ای به سمت حافظه است و اینکه تمرین موسیقی، همچنین تعداد نورون‌ها را در مناطق درخواست‌شده افزایش می دهد.  

آیا یادگیری موسیقی نیز برای مغز مفید است؟

این پرسش در ذهن محققان وجود داشت، بنابراین مشاهده خود روی افراد را شروع کردند. در مطالعه آنها، زمانی که 13 سالمند در کلاس‌های پیانو شرکت کردند، توجه، حافظه، توانایی‌های حل مسئله، خلق و خو و کیفیت زندگی آنها بهبود یافت.

توانایی‌هایی که شاید برای بهبود آنها در شرایط دیگر، نیاز به دارو و سایر درمان‌ها، احساس می‌شد. لازم نیست افراد در نواختن ساز موردنظر حرفه‌ای شوند، فقط کافی است که شروع به یادگیری و تمرین کنند. از همان اوایل کار، آثار مثبت یادگیری موسیقی، تاثیر خود بر مغز و توانایی‌های ذهنی را نشان می‌دهد.

کدام موسیقی بیشتر به مغز کمک می‌کند؟

محققان مدت‌ها ادعا کرده‌اند: گوش دادن به موسیقی کلاسیک می‌تواند به افراد کمک کند تا توانایی ذهنی بهتری داشته باشند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

این نظریه که "اثر موتزارت" نامیده شده است، نشان می‌دهد که گوش دادن به آثار آهنگسازان کلاسیک می‌تواند فعالیت مغز را افزایش دهد و به عنوان یک کاتالیزور برای بهبود سلامت و تندرستی عمل کند. حتی اگر موسیقی کلاسیک، موسیقی محبوبتان نیست، به آن مانند یک دارو یا یک تمرین ذهنی موثر نگاه کنید و زمان‌هایی در روز را به این نوع از موسیقی اختصاص دهید. البته گوش دادن به موسیقی پاپ آرام هم تا حدودی می‌تواند در بهبود عملکرد مغز، تاثیر داشته باشد.

مترجم: زهرا علی‌دوست 

منبع: روزنامه فیگارو
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا