ایجاد دسته بندی جدید خزندگان باستانی

به گزارش سیناپرس، دیرینه شناسان طی مطالعات پیشین خود موفق به شناسایی فسیل نوعی خزنده مرموز در اسکاتلند شده بودند که در دوره تریاس یعنی حدود ۲۳۰ میلیون سال پیش، زندگی می کردند. پتروسارها اولین مهره دارانی بودند که پروازهای پرقدرت را تکامل دادند، اما تاریخچه تکاملی آنها نامشخص است.

یافته های جدید نشان می دهد نوعی گونه جانوری با نام  Scleromochlus taylori حلقه واسطه ای خزندگان و پرندگان بوده و  باید ان ها را در دسته بندی مجزایی قرار داد. این موجود، یک خزنده کوچک  با کمتر از ۲۰ سانتی متر طول با سر بزرگ، گردن کوتاه، بدن باریک، پاهای دوکی و دم بلند بود.

دیرینه شناسان برای بیش از یک قرن پیش موفق شدند: فسیل این جانور را در سازند ماسه ‌سنگ لوسیموث تریاس بالایی اسکاتلند کشف کنند. البته بقایایاین نمونه فسیلی به خوبی حفظ نشده بود و به همین دلیل دانشمندان آن را در گروه‌ های مختلفی از جانوران قرار دادند.

به تازگی تیمی از دیرینه شناسان به سرپرستی دیدوید فوفا (Davide Foffa) با بهره گیری از اسکن توموگرافی کامپیوتری میکرو اقدام به مطالعه فسیل های باقی مانده از این موجود باستانی کرده و از این روش برای ارائه بازسازی بسیار دقیق این خزنده استفاده می کنند. جزئیات تشریحی جدید نشان می دهد  خزنده باستانی Scleromochlus متعلق به خانواده پتروسارهای کلاد و گروهی از خزندگان کوچک به نام لاگرپتیدها است.

به گزارش سیناپرس، بر اساس این مطالعات همچنین مشخص شد Scleromochlus بیشتر به لاگرپتیدها شباهت دارد تا پتروسارها و به دلیل همین ویژگی های فوق، این جانور را به یکی از اولین لاگرپتیدهای شاخه دار تبدیل می شود.

در خاتمه گفتنی است به نظر می رسد که اولین خزندگان پرنده ممکن است از موجوداتی شبیه به این دونده زمینی کوچک، ایستاده و احتمالاً دوپا، تکامل یافته باشند.

منبع: natureasia