افزایش بودجه پژوهشی وضعیت ایران در رتبه‌بندی‌های جهانی دانشگاه‌ها ارتقا می‌دهد

دکتر جعفر مهراد در گفت‌وگو با ایسنا افزود: کشورهای جهان می‌کوشند عملکرد دستگاه‌های خود را در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی ارتقا دهند. ایران نیز با وجود فشارهای بین‌المللی و تحریم‌های اقتصادی چنین عمل می‌کند؛ با وجود این بسیاری از کشورهای نوظهور علمی و یا نوظهور اقتصادی عملکرد بهتری از ایران دارند.

استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز افزود: بر اساس رتبه‌بندی نظام «شانگهای» که نتایج رتبه‌بندی 500 دانشگاه برتر را منتشر کرده است، ایران در این رتبه‌بندی دارای دو دانشگاه برتر( تهران و صنعتی شریف) است. از کشورهای منطقه نیز به استثنای رژیم اشغالگر قدس که در وضعیت بهتری قرار دارد تنها عربستان سعودی است که از ایران جلوتر است؛ اما می‌دانیم که این همه واقعیت نیست.

وی ادامه داد: عربستان سعودی با استخدام پژوهشگران بین‌المللی و انتشار مقالات علمی به نام این کشور موجبات حضور دانشگاه‌های خود درنظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی را فراهم آورده است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: می‌دانید که «شانگهای» از معیارهای کمی پیشرفته‌ای استفاده می‌کند از آن جمله چاپ مقاله در مجلات ساینس و نیچر، معیار برندگان جایزه نوبل، تولید مقالات، استناد به مقالات و نسبت مقاله به عضو هیات علمی است.

مهراد تصریح کرد: دانشگاه‌های عربستان سعودی فاقد ویژگی‌های یاد شده در بالا هستند. این مورد درباره دانشگاه‌های ترکیه نیز صادق است. ترکیه از نظر تعداد مقالات از ایران جلوتر است اما آنچه که باعث حضور دو دانشگاه از ایران و یک دانشگاه از ترکیه (دانشگاه استانبول) در نظام رتبه‌بندی شانگهای شده است حجم مقالات تولید شده نیست بلکه استناد به مقالات است که کیفیت عملکرد پژوهشی دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد.

چهره ماندگار علمی کشور ادامه داد: بر این اساس دانشگاه‌های بزرگ ایران بر مبنای واقعیت‌های علمی و منطبق با معیارهای بین‌المللی عمل می‌کنند اما شرایط به خاطر معیارهایی که برشمرده شد بسیار سخت است و حضور دانشگاه‌های ایران در این نظام‌ها ایجاب می‌کند بودجه‌های پژوهشی افزایش یابد و این روش، روش موفقی است که کشورهای نوظهور علمی دنبال می‌کنند.

وی بیان کرد: به عنوان مثال چین با بودجه پژوهشی بیش از 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی در بین 500 دانشگاه برتر علمی جهان، دارای 32 دانشگاه است. وضعیت ایران از این نظر متفاوت است؛ گر چه افزایش بودجه پژوهشی از تولید ناخالص داخلی در اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته ، اما در بهترین حالت این بودجه کمتر از نیم درصد تولید ناخالص ملی است.

استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز افزود: ژاپن کشور پیشرفته صنعتی است اما کاهش بودجه‌های پژوهشی در این کشور منجر به کاهش عملکرد ژاپن در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی شده است. این کشور در بین 500 دانشگاه ممتاز جهان دارای 18 دانشگاه برتر است که نسبت به سال قبل نیز کاهش نشان می‌دهد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در پایان به ایسنا گفت: در مجموع در این نظام رتبه‌بندی ایالات متحده از برتری قابل توجهی برخوردار است. این کشور در بین 100 دانشگاه نخست، دارای 51 دانشگاه ممتاز است. تعداد دانشگاه‌های انگلستان نیز در بین 100 دانشگاه اول تنها 9 دانشگاه است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا