غیبت کنید
به گزارش سیناپرس، این یافته ها بر اساس یک مدل ریاضی شایعات است که اخیراً برنده جایزه نوبل شده است. غیبت کردن در مورد دیگران معمولاً ناپسند است، اما این شکل حیله گرانه ارتباط نیز جزء اصلی تعامل انسانی محسوب می شود. با توجه به اینکه شایعات تا چه حد گسترده به نظر می رسند، احتمال زیادی وجود دارد که به نحوی مفید باشد.
در واقع، تحقیقات برخی از کارکردهای مهم اجتماعی شایعات و غیبت کردن را نشان می دهد. به عنوان مثال، غیبت کردن می تواند روش خوبی برای قضاوت در مورد قابل اعتماد بودن دیگران باشد. اگر کسی اطلاعات نادرست در مورد شخص ثالث را برای منافع شخصی به اشتراک بگذارد، شنونده ممکن است بتواند دروغ ها را تشخیص داده و به دروغگو بی اعتماد شود.
از طرف دیگر، اگر شخصی اطلاعات واقعی در مورد شخص ثالثی را به اشتراک بگذارد، این امر نیز می تواند اعتماد بین افراد را بهبود بخشیده و در نتیجه همکاری گروهی و کار تیمی را تقویت و حفظ کند.
با استفاده از یک مدل ریاضی ساده شده، یک تیم بین المللی از محققان تلاش کردند تا بررسی کنند که غیبت کردن چه زمانی صادقانه و یا ناصادقانه است و اینکه چگونه این سناریوها در نهایت برای همه افراد درگیر شکل می گیرد.
این مدل عمدتاً توسط پل ون لانگ (Paul van Lange) از دانشگاه آمستردام و سابولچ سامادو (Szabolcs Számadó) از آکادمی علوم مجارستان و آکادمی علوم چین در پکن جمع آوری و ساخته شده است. این دو پژوهشگر با هم شایعات را در قالب یک مثلث شبیه سازی کردند. یک ضلع مثلث شخص غیبت کننده است، ضلع دیگر شنونده و بالای مثلث سومین نفری است که حضور ندارد ولی در مورد او صحبت می شود.
به گزارش سیناپرس، سپس از این مدل برای کشف چهار تعامل اجتماعی متمایز با استفاده از چهار بازی استفاده شد که پیامدهای احتمالی غیبت کردن را به تصویر می کشید. به عبارت دیگر، آیا این اتفاق به نفع کسی است که شایعات را می شنود یا کسی که در مورد آن غیبت شده یا برای یکی از آنها یا هر دو گران تمام می شود.
با این مدل سازی، محققان فرضیه خود را مورد آزمایش قرار دادند. فرضیه آن ها اینگونه بود که این که شایعه پردازان انتخاب می کنند تا حقایق یا دروغ های صادقانه را برای به حداکثر رساندن منفعت خود بدون هزینه ای برای شهرت خود منتشر کنند، در حالی که ارتباطی که با دو نفر دیگر دارند را می سنجند.
به طور کلی، غیبت کنندگان وقتی هدفی را با دو طرف دیگر به اشتراک می گذارند، تصمیم می گیرند صادق باشند و موفقیت یا شکست آنها را در هم تحت تاثیر قرار دهند. اما زمانی که اهداف آنها با شنونده و شخص هدف مطابقت نداشت، احتمال بیشتری داشت که دروغ بگویند.
لئو تیوخین (Leo Tiokhin) پژوهشگر ارشد این مطالعات و دانشمند دانشگاه فناوری آیندهوون در هلند توضیح می دهد: برای مثال، ممکن است برای ارتقای شغلی با یک همکار خود رقابت کنید، جایی که فقط یکی از شما می تواند این شغل را بدست آورد. در چنین شرایطی، افراد به طور منفی به یکدیگر وابسته هستند.
به این معنا که شکست یک نفر به معنای موفقیت دیگران است. می توان انتظار داشت که چنین موقعیت هایی منجر به شایعات ناصادقانه برای آسیب رساندن به همکاران شود، یا شایعات صادقانه زمانی که محتوای شایعات قبلا منفی است.
به گزارش سیناپرس،با استفاده از تئوری بازی، محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می دهد غیبت کنندگان بسته به موقعیت و نحوه مناسب بودن می توانند تصمیمات بهینه در مورد دروغ گفتن یا نگفتن بگیرند.
به گزارش سیناپرس، برخی از مطالعات این ایده را تایید می کنند. به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان می دهد که غیبت کردن در مورد رقبا به احتمال زیاد ناصادقانه است و به موجب آن فرد غیبت کننده تمایل به توصیف نادرست اعمال یا مقاصد شخص دیگر دارد. از سوی دیگر، مطالعات دیگر نشان داده اند که شایعه پراکنی در مورد عزیزان بیشتر مثبت است و ممکن است یک گروه به هم پیوسته را به هم نزدیک تر کند.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Philosophical Transactions of the Royal Society B Biological Sciences منتشر شده است.
مترجم: سامیه خسروی زاده
No tags for this post.