توسعه ابزاری آنلاین برای تخمین‌ ریسک عمل برداشت رحم

به گزارش سیناپرس،هیسترکتومی یا عمل جراحی برداشتن رحم، یکی از رایج ترین روش های جراحی است که زنان بسیاری در جهان قبل از 60 سالگی آن را انجام می دهند. این عمل اغلب به شیوه لاپاراسکوپی انجام می شود، زیرا کمتر از جراحی مستقیم شکم، تهاجمی است. روش فعلی مستلزم آن است که جراحان در مورد مزایا و خطرات عوارض آن با بیماران صحبت کنند.

حالا محققان سرویس سلامت ملی بریتانیا با همکاری پژوهشگران اسپانیایی، به توسعه مدل‌های پیش‌بینی با هدف تکمیل نظر متخصص جراح در مورد این که کدام بیماران ممکن است در معرض خطر عوارض هیسترکتومی باشند، پرداخته و این مدل ها را با موفقیت آزمایش کرده اند.

عوارض هیسترکتومی ممکن است شامل آسیب به حالب، دستگاه گوارش و عروق و همچنین عوارض مربوط به زخم باشد.

محققان دریافتند: زنان آسیایی در مقایسه با زنان سفیدپوست در معرض خطر بیشتری برای عوارض عمده پس از هیسترکتومی شکمی قرار دارند، اگرچه این خطر با لاپاراسکوپی مرتبط نیست. مهم ترین عامل خطر برای عوارض عمده در هر دو روش، وجود چسبندگی بود که با شواهد موجود مطابقت داشت.

محققان برای انجام این پروژه پژوهشی، از داده‌های سرویس بهداشت ملی انگلیس (NHS) بین سال‌های 2011 تا 2018 روی حدود 70 هزار زن که هیسترکتومی لاپاروسکوپیک انجام داده بودند و همچنین بیش از 125 هزار زنی که تحت هیسترکتومی شکمی قرار گرفته بودند، استفاده کردند.

در این پژوهش، محققان با استفاده از 11 عامل پیش‌بینی‌کننده مانند سن، شاخص توده بدنی و دیابت استفاده کرده و همچنین، قومیت فرد را نیز به‌عنوان یک عامل خطر بالقوه در نظر گرفتند. به گزارش سیناپرس، به گفته آن ها، نشان داده شده است که قومیت، یک عامل مستقل موثر بر مسیر و عوارض هیسترکتومی است.

این محققان دریافتند:زنان آسیایی در مقایسه با زنان سفیدپوست در معرض خطر بیشتری برای عوارض عمده پس از هیسترکتومی شکمی قرار دارند، اگرچه این خطر با لاپاراسکوپی مرتبط نیست. مهم ترین عامل خطر برای عوارض عمده در هر دو روش، وجود چسبندگی بود که با شواهد موجود مطابقت داشت.

آن ها می گویند: این ابزارهای آنلاین، تصمیم گیری مشترک متخصصان را به خوبی هدایت می کنند و ممکن است منجر به ارجاع بیماران به مراکزی با تخصص جراحی بیشتر یا کشف گزینه های درمانی غیرجراحی شوند.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها در نشریه بین المللی CMAJ که مجله رسمی انجمن پزشکی کانادا است، منتشر شده اند.

ترجمه: رها امیدوار