حراج ۲۵ میلیون دلاری کاملترین اسکلت یک تی رکس

به گزارش سیناپرس، اکنون، برای اولین بار این تی رکس ۱۴۰۰ کیلوگرمی که با نام مستعار شن (Shen) شناخته می شود قرار است به فروش برسد. هر کسی که آن را بخرد از حقوق نامگذاری انحصاری آن برخوردار می شود.

این اسکلت در مونتانا کشف شده، منطقه ای که به خاطر فسیل های مربوط به اواخر دوره کرتاسه که حدود ۶۶ میلیون سال پیش به پایان رسید مشهور است. طبق گفته ها، این تی رکس حدود ۱۲.۲ متر طول، ۴.۶ متر قد و ۲.۱ متر عرض دارد.

حراج شن که برای ۳۰ نوامبر مصادف با ۹ آذر ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده که این نمونه دایناسور را به عنوان یکی از نمونه های زیادی که در سال های اخیر به حراج گذاشته شده است، نشان می دهد. یکی از نمونه های پیشین که در سال ۲۰۲۰ به فروش رفت تی رکسی به نام Stan the T. rex بود که رکورد گران قیمت ترین فسیل دایناسور را شکست و به قیمت ۳۱.۸ میلیون دلار فروخته شد.

جیمز هیسلوپ، رئیس علم و تاریخ طبیعی در کریستیز در بیانیه ای گفت: پس از فروش فراموش ‌نشدنی و رکوردشکنی استن در حراج کریستیز نیویورک در سال ۲۰۲۰، برای ما یک هیجان و یک امتیاز بسیار بزرگ است که یک اسکلت شگفت‌ انگیز دیگر تی رکس را به فروش برسانیم.

در حالی که انتظار نمی رود شن به اندازه استن پول نقد به ارمغان بیاورد، فسیل های آن همچنان به قیمت بالاتری نسبت به تی رکس تقریباً کامل معروف به نام سو که در سال ۱۹۹۷ به قیمت ۸.۳۶ میلیون دلار فروخته شد، به فروش می رسد.

اما گفتنی است که در حالی که حراج کنندگان ممکن است از فروش اسکلت این دایناسور هیجان‌ زده باشند، دیرینه ‌شناسان کمتر از این اتفاق خوشحال هستند. توماس کار (Thomas Carr) دیرینه شناس مهره داران و دانشیار زیست شناسی در کالج کارتاژ در آمریکا گفت: حراج شن خبر وحشتناکی برای علم است، اگرچه مشخص نیست این نمونه واقعا چقدر کامل است، اما فروش آن ضرر دیگری برای علم خواهد بود.

همانطور که هر یک از این اسکلت ها تکامل و زیست شناسی دایناسورهای کمیاب را روشن می کند، کار اضافه کرد: اگر شن به جای موزه به شخص فروخته شود، مطالعه آن برای دیرینه شناسان غیراخلاقی است. علم نیاز به تکرار دارد، و چون مجموعه ‌دار خصوصی می‌ تواند شن را در هر زمانی از دنیای علم بیرون بکشد، محققان آینده ممکن است نتوانند آن را مطالعه کنند.

کار همچنین افزود: پس از حراج، این تی رکس تقریباً بدون مطالعه و دور از چشم ها خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، محبوبیت فزاینده فسیل ‌های دایناسور در میان افراد ثروتمند، رقابت موسسات دولتی را در حراج سخت ‌تر می ‌کند. کار در پایان گفت: فسیل‌های چند میلیون دلاری کاملاً دور از دسترس موزه‌ها هستند و بازار را محدود به ثروتمندانی می‌ کند که هیچ تخصص علمی ندارند.