سگ ها احساسات ما را درک می کنند

به گزارش سیناپرس، بسیاری از صاحبان سگ ها می گویند این حیوان خانگی ظاهراً می توانند زمانی که ما احساس تنش و استرس می کنیم را درک کنند. اکنون، گروهی از محققان دانشگاه کوئینز بلفاست دقیقاً متوجه شده‌اند که این جانور چگونه می‌توانن این کار را انجام دهد. در حقیقت آنها می ‌توانند استرس را در عرق و نفس ما، بو بکشند.

این یافته برگرفته از مطالعات قبلی است که نشان داده است سگ ها می توانند سرطان و کرونا را در عرق انسان استشمام کنند. برای انجام این کشف، تیم پژوهشگران، چهار سگ خانگی و ۳۶ داوطلب را گرد هم آوردند. آنها یک مسئله ریاضی پیچیده را برای داوطلبان تنظیم کردند که برای بالا بردن سطح استرس آنها طراحی شده بود و نمونه هایی از عرق و نفس آنها را قبل و بعد از پرداختن به این امتحان، گرفتند.

در طول آزمایش، محققان داوطلبان را زیر نظر گرفتند و تنها زمانی که متوجه افزایش فشار خون و افزایش ضربان قلب آن ها شدند که هر دو نشانه‌های واضح استرس هستند ، نمونه دوم را اخذ کردند.

در همین حال، سگ ها برای تشخیص استرس افراد آورده شده و به هر یک از سگ ‌ها مجموعه‌ای از رایحه ‌های عرق شرکت کنندگان، را ارائه داد تا ببینند آیا سگ‌ ها می‌توانند آن‌ ها را تنها بر اساس رایحه تشخیص دهند. هر چهار سگ توانستند به درستی به محققان در مورد نمونه استرس هر داوطلب هشدار دهند، حتی اگر قبلاً آنها را ملاقات نکرده بودند.

به گزارش سیناپرس، کلارا ویلسون، محقق ارشد این تیم مطالعاتی و دانشجوی دکترا در دانشکده روانشناسی کوئینز ، در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: یافته ‌ها نشان می‌ دهند که ما به عنوان انسان، وقتی استرس داریم، بوهای متفاوتی را از طریق عرق و نفس خود تولید می ‌کنیم و سگ‌ ها می ‌توانند این بو را تشخیص دهند.

تحقیقات نشان می ‌دهد که سگ‌ ها برای درک استرس انسان به نشانه‌ های دیداری یا صوتی نیاز ندارند. این اولین مطالعه در نوع خود است و شواهدی ارائه می ‌کند که سگ‌ ها می ‌توانند به تنهایی از نفس و عرق بوی افراد، استرس آن ها را حس کنند. این یافته می ‌تواند برای آموزش سگ ‌های خدمات و سگ‌ های مورد استفاده در مطالعات درمانی مفید باشد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا