جیمز وب، مشتری را به تصویر کشید

به گزارش سیناپرس، تلسکوپ فضایی جیمز وب موفق به ثبت تصاویری ارزشمند از  سیاره مشتری یا همان ژوپیتر شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان فضایی ناسا، این تصاویر با استفاده از دوربین مادون قرمز نزدیک این تلسکوپ یا NIRCam گرفته شده اند که از فیلترهای مادون قرمز تخصصی استفاده می کند که این فناوری اجازه می دهد جزئیات سیاره به نمایش گذاشته شود.

ایمکه دی پاتر، ستاره شناس سیاره ای و استاد بازنشسته دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، که به هدایت رصدها کمک کرد، در این رابطه گفت:  صادقانه بگویم، ما واقعاً انتظار نداشتیم که تصاویر تا این حد خوب باشد. این تصاویر واقعاً قابل توجه هستند و با کمک جیمز وب ما می‌ توانیم جزئیات مشتری را همراه با حلقه ‌ها، ماهواره‌های کوچک و حتی کهکشان ‌های پس زمینه را در یک تصویر ببینیم.

تصویر اول نمایی مستقل از مشتری را ارائه می ‌کند که با کمک ترکیبی از چندین تصویر گرفته شده توسط وب ایجاد شده است و شفق ‌های قطبی را به نمایش می ‌گذارد و با استفاده از فیلتری که به رنگ‌ های قرمزتر ترسیم شده است، ارتفاعات بالای قطب‌های شمالی و جنوبی این سیاره را مشخص می کند.

در این تصاویر، فیلتر دیگری که به رنگ آبی ترسیم شده است، نور منعکس شده از یک ابر اصلی عمیق ‌تر را برجسته کرده و لکه قرمز بزرگ، طوفانی قدرتمند در این سیاره را سفید نشان می‌ دهد.

به گزارش سیناپرس، تصویر دوم نمایی میدان وسیعی ارائه می ‌دهد که حلقه ‌های ضعیف مشتری در آن مشاهده می شوند در حالی که  نقاط فازی  که احتمالاً کهکشان‌های دیگر هستند در پس‌ زمینه پایینی ظاهر می ‌شوند.

تیری فوشه، استاد رصدخانه پاریس، که به هدایت رصدها کمک کرد، در این رابطه گفت: این تصویر، تمام علم ما را که دینامیک و شیمی مشتری، حلقه‌ها و سیستم ماهواره‌ ای آن را مطالعه می‌ کند، در خود خلاصه کرده و امکان بررسی این سیاره را با دقت بیشتری فراهم می کند.

به گزارش سیناپرس، ماه گذشته، ناسا اولین تصاویر از تلسکوپ فضایی جیمز وب، جانشین ۱۰ میلیارد دلاری تلسکوپ فضایی هابل را منتشر کرد که از آن به عنوان بزرگترین و قدرتمند ترین تلسکوپ فضایی جهان که تاکنون به فضا پرتاب شده است، یاد می شود.

در خاتمه گفتنی است این تصاویر به عنوان بخشی از سرمایه گذاری مشترک ناسا، آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی اروپا گرفته شده است.