علامت تجاری پادشاه حوزه مالکیت فکری است

به گزارش سیناپرس، محمد علی میرزابابایی، مدیرعامل موسسه دانش بنیان و بین المللی پلکان( از شرکت های فناور وابسته به پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی) در دومین تور ملی فناوری با تاکید بر اینکه امروزه علامت تجاری یا برند در دنیای کسب و کارها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، گفت: تمام نوآوری ها، اختراع ها و فناوری های جدید شرکت ها باعث تمایز برندها می شود و به اعتبار آن برندها نیز می افزاید. علامت تجاری پادشاه حوزه مالکیت فکری است و تمامی فعالیت هایی که افراد در حوزه مالکیت فکری انجام می دهند همه اعتبارش به علامت تجاری یا برند منتقل می شود؛ امروزه برندها از ارزش بسیاری بالایی برخوردارند و ارزش افزوده و ارزش آفرینی زیادی در کسب و کارها ایجاد می کنند.

وی افزود: اصل سرزمینی بر علامت تجاری حاکم است بنابراین ما زمانی مالک برندمان می شویم که آن را در کشور به ثبت برسانیم بنابراین شرکت هایی که صادرات انجام می دهند و در بازارهای بین المللی فعالیت دارند حتما باید از برندهایشان در بازارهای جهانی  حفاظت و صیانت کنند. این امر مستلزم ثبت علامت تجاری این محصولات به روش های مختلف در عرصه های بین المللی است. این شرکت ها می توانند از معاهدات و پروتکل های بین المللی نیز برای حفاظت از علامت تجاری یا برندشان استفاده کنند.

به گفته وی، شرکت ها باید توجه ویژه ای را به از حفاظت از برندشان در عرصه ملی و بین المللی داشته باشند زیرا غفلت در این حوزه تبعات سنگینی برای آنها به دنبال دارد و باعث متضرر شدن آنها می شود.

وی اظهارداشت: برندهای بزرگ کشور، سرمایه ملی مان محسوب می شوند و اگر توجه صاحبان برند و دولتمردان به حمایت از این حوزه نباشد ممکن است افراد سودجو از این غفلت سوء استفاده کنند و این برندها را در کشورشان به ثبت برسانند. همچنین امکان دارد آنها دیگر اجازه واردات محصولات آن برند به کشور مقصد را نیز ندهند بنابراین باید توجه ویژه ای به حوزه علامت تجاری مان داشته باشیم.

میرزابابایی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر تحریم های ظالمانه آمریکا باعث شده که ما در پرداخت پول بابت هزینه‌های دولتی کشورهای مختلف مشکل داشته باشیم. از سوی دیگر، دولت باید کمک هزینه هایی را بابت حفاظت از علائم تجاری و برندهای کوچک و متوسط ارائه دهد تا شرکت ها بتوانند برای حفاظت از برندشان اقدام کنند زیرا برندهای بزرگ آتی ما همین برندها هستند و امروز باید نسبت به حفاظت از آنها اقدام کرد بنابراین دولت باید سیاست های حمایتی از نظر مالی نسبت به حفاظت از برند و علائم تجاری در خارج از ایران داشته باشد.

وی تاکید کرد: اهمیت این موضوع برای شرکت های دانش بنیان و شرکت های فناور و خلاق دو چندان است؛ شرکت هایی که سرعت رشد بسیار زیادی دارند و به سرعت می توانند وارد بازارهای بین المللی شوند. این شرکت ها بودجه و منابع شان محدود است اما حمایت های دولت از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی یا سایر صنایع دولتی، بسیار می تواند به رشد و بالندگی آنها کمک کند.

به گزارش سیناپرس، وی گفت: ایران از سال 1310 قانون مالکیت صنعتی دارد و یکی از کشورهای با قدمت در این عرصه محسوب می شود. ما اکنون در بسیاری از معاهدات بین المللی در حوزه مالکیت فکری عضو هستیم و نقش فعالی هم در منطقه بازی می کنیم بنابراین جایگاه کشورمان در حوزه مالکیت فکری مناسب است. البته باید توجه بیشتری نسبت به این حوزه داشته باشیم زیرا هرچند اکنون از قدمت زیاد و جایگاه خوبی برخورداریم و عضو معاهدات و کنوانسیون های بین المللی نیز هستیم اما هنوز در حوزه کپی رایت ضعیف عمل می کنیم که باید در این زمینه بیشتر دقت شود. همچنین اکنون در بخش طرح های صنعتی عضو معاهدات بین المللی نیستیم که می طلبد نسبت به این بخش هم توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی در پایان عنوان کرد: اکنون بازی کسب و کارها و مدل شرکت داری ها تغییر پیدا کرده است.در حال حاضر مالکیت فکری نقش بسیار مهمی در کسب و کارهای امروزی ایفا می کند و ما باید با این ابزار کاملا مسلط باشیم و بتوانیم از آن بهره ببریم.

گزارش: بیتا اکبری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا