کنترل نزدیک بینی در کودکان با کافئین

به گزارش سیناپرس، نزدیک بینی یا میوپیا زمانی رخ می دهد که چشم به عبارتی بیش از حد دراز و کشیده می شود. پدیده ای که اغلب از سن 6 تا 7 سالگی شروع می شود و تا سن 16 تا 20 سالگی پیشرفت می کند.

این بیماری با افزایش خطر بیماری‌های مختلف دیگری که بر بینایی و سلامت چشم تأثیر می‌گذارند، از جمله تخریب شبکیه یا به قول پزشکان دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، گلوکوم یا آب سیاه و جداشدگی شبکیه مرتبط است.

تحقیقات اولیه نشان می دهد: متابولیت مهمی از کافئین یعنی ماده 7-متیل گزانتین یا به اختصار 7-MX از کشیده شدن بیش از حد محور چشم جلوگیری می کند.

در پژوهشی جدید که در این خصوص توسط موسسهOjenlage Klaus Trier  واقع در کشور دانمارک انجام شده است، دانشمندان می خواستند بفهمند که نزدیک بینی در کودکانی که متابولیت 7-MX مصرف می کنند با چه سرعتی پیشرفت می کند.به گزارش سیناپرس،  آنها بدین منظور سوابق پزشکی 711 کودک با میانگین سنی 11 سال را که برای نزدیک بینی در یک کلینیک چشم دانمارکی تحت درمان قرار داشتند، بررسی کردند.

در این تحقیق آزمایش های چشمی جامعی شامل اندازه گیری طول محور چشم و سنجش درجه نزدیک بینی بر روی کودکان انجام شد. کودکان فوق به صورت روزانه یک قرص 7-MX به میزان متوسط 470 میلی گرم مصرف می کردند. ضمنا این کودکان به طور متوسط سه و نیم سال مورد پیگیری قرار داشتند.

نتایج بررسی ها نشان داد : درمان با متابولیت کافئین یعنی 7-MX باعث کم شدن قابل توجه سرعت کشیده شدن محور چشم و کاهش معنی دار پیشرفت نزدیک بینی در کودکان می شود، ضمن آن که دوزهای بالاتر این دارو نیز مؤثرتر عمل می کنند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس داده های این تحقیق، هیچ یک از کودکانی که 7-MX مصرف کردند، در طول دوره نظارت دچار عارضه جانبی خاصی نشدند.

به گفته این محققان، اگر تاثیرات ایمن ماده 7-MX که یک متابولیت به دست آمده از کافئین است، در آزمایش‌های بالینی بزرگ ثابت شود، می‌تواند به یک درمان ارزشمند در شرایطی که گزینه های دیگر دچار محدودیت باشند، تبدیل گردد.

قابل ذکر است این یافته های پژوهشی را نشریه بین المللی British Journal of Ophthalmology منتشر نموده است.

ترجمه: عباس روشن بین
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا