تاثیر بیشتر اسانس ریحان در کاهش اضطراب نسبت به دیازپام

 در این رساله دکتری که توسط عارفه واعظی، دانشجوی دکتری عمومی دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با راهنمایی دکتر محمد ربانی و دکتر سیدابراهیم سجادی انجام شده، آمده است: ریحان (Ocimum basilicum L.‎) حاوی ترکیبات موثره فنولی و پلی فنول و نیز اسانس بوده و وسعت مصرف خوراکی زیادی در بین مردم کشورمان دارد. حال با توجه به نیاز روزافزون به استفاده از داروهای آرام بخش و ضد اضطراب و با توجه به وجود ترکیبات موثره مشابه با خانواده مریم گلی در این گیاه که می‌تواند موجد اثرات آرام بخشی و ضد اضطراب در این گیاه باشد، تصمیم گرفته شد که اثرات آرام بخشی و ضد اضطراب عصاره تام و اسانس این گیاه بر روی موش سوری مورد بررسی قرار گیرد.

در این بررسی، ابتدا عصاره تام اندام هوایی گیاه به روش ماسراسیون و با استفاده از حلال اتانول ۷۰ درجه و اسانس آن به روش تقطیر با آب، توسط دستگاه کلونجر تهیه و همچنین درصد موارد متشکله اسانس با استفاده از دستگاه GC/MS بررسی و شناسایی شد. سپس عصاره تام در دوزهای mg/kg۱۰۰ ، mg/kg ۱۵۰ وmg/kg۲۰۰ و اسانس در دوز mg/kg۲۰۰ به موش سوری نر و به صورت داخل صفاقی تزریق شد و اثر ضد اضطراب آن با استفاده از دستگاه Elevated Plus Maze مورد بررسی قرار گرفت و با گروه کنترل (نرمال سالین) و کنترل مثبت (دیازپام mg/kg۵/۰) مقایسه شد. برای بررسی اثرات سداتیو گیاه نیز از دستگاه Locomotor Activity Meter استفاده شد.

نتایج این بررسی، نشان دهنده اثر ضد اضطراب عصاره تام گیاه و اسانس ریحان است. دوز mg/kg۲۰۰ عصاره تام اثرات تقریباً برابری با اثرات ضد اضطراب دیازپام از خود نشان داده و دوز mg/kg۲۰۰ اسانس تاثیر بیشتری نسبت به دیازپام بر روی کاهش اضطراب حیوان داشت. دوز mg/kg۱۵۰ عصاره تام به عنوان کمترین دوز موثر شناسایی شد. همچنین اثر سداتیوی اسانس نسبت به عصاره تام بیشتر بود. اثرات مورد اشاره ممکن است مربوط به ترکیبات فنولی موجود در این گیاه باشد که این موضوع و همچنین یافتن مکانیسم پیدایش اثر ضد اضطراب و آرام‌بخشی این گیاه نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا