رفع مشکل بی آبی کشور با مدیریت درست رواناب ها

پروفسور حسین اردکانی از بنیانگذاران علم هواشناسی ایران در گفتگو با سیناپرس گفت: این مانسون(نسیم ‌های دریایی شدیدی که اغلب در فصل تابستان منجر به بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب می‌ شود) از سه شنبه هفته گذشته وارد کشور شده است که از قسمت های هند و پاکستان سرچشمه می گیرد.

وی افزود: اکنون رطوبت بسیار خوب این مانسون، تمام نواحی جنوب ایران و مرکز کشور را تحت تاثیر قرار داده و در حال حرکت به سمت غرب ایران است. البته رطوبت این مانسون با جبهه هوای نسبتا سردی که از شمال کشور به ایران وارد شده تلاقی کرده است که اکنون شاهد چنین وضعیتی در کشور هستیم.

پیشکسوت علم هواشناسی کشورمان اظهارداشت: این پدیده هواشناسی کاملا قابل پیش بینی بود. طبق پیش بینی ها این بارندگی تا فردا( روز یکشنبه نهم مرداد) نواحی جنوب ایران، خوزستان و استان فارس را تحت تاثیر قرار می دهد و در این نواحی نیز شاهد رگبارهای شدید و بارندگی خواهیم شد.

به گفته وی، این سامانه به طرف یمن و دریای عرب می رود و از آنجا به عدن می رسد و در این نواحی نیز شاهد بارندگی های شدید خواهم شد. اکنون رطوبت خلیج فارس یکسان شده اما رطوبت این سامانه می تواند به سمت ایران نیز بیاید و قسمت‌های جنوبی ایران را تحت تاثیر قرار دهد.
وی تصریح کرد: در نواحی شمالی ایران( تهران و سلسله جبال البرز) هوای نسبتا خنک، رعد و برق و بارندگی پیش بینی می شود که اواسط این هفته دو مرتبه هوا گرم تر شده و به حالت نرمال خودش بر می گردد.

وی ادامه داد: طبق پیش بینی ها سیلابی شهر تهران را تهدید نمی کند اما تاثیر زیادی به روی مناطق کوهستانی اطراف پایتخت مانند امامزاده داوود و فیروز کوه دارد. اگر سیلاب در منطقه سیل خیزی مانند دربند رخ می داد تمام شمیرانات را تحت تاثیر قرار می داد یا مانند سال 1366 سیلاب مناطق جنوبی شهر تهران را تبدیل به گل و لا می کرد. خوشبختانه این سامانه فقط اطراف تهران را تحت تاثیر قرار داده است.

اردکانی به سیناپرس گفت: طبق مطالعات و تحقیقات من، این مانسون شباهت زیادی به مانسون مرداد ماه 1335( 1956 میلادی) دارد. اگر به آرشیو حوادث روزنامه ها مراجعه کنید. درست در مرداد سال 1335 امامزاده داوود کاملا تخریب شد. اکنون بعد از 66 سال در همان منطقه کوهستانی شاهد وقوع بارندگی و سیلاب هستیم.

وی بیان کرد: تقریبا 95 درصد پدیده های هواشناسی قابل برگشت هستند. منتها باید سازمان هواشناسی باید به خوبی این پدیده ها را طبقه بندی و شبیه سازی کند. این سیستم قابل تحلیل است. اکنون در تمام دنیا وقوع این نوع بارش ها مدل سازی می شود. آنها طبق این مدل ها، تاریخ شروع و نقاط سیل زا را پیش بینی و مشخص می کنند.

وی تاکید کرد: هرچند با پیش بینی وقوع بارندگی های شدید، نمی توانیم مانع وقوع سیلاب شویم اما اگر به درستی این رواناب ها مدیریت شوند، می توانیم مشکل کم آبی و خشکسالی را تا حدودی برطرف کنیم. در حال حاضر سیلاب های زیادی در مناطق سیستان و بلوچستان و کرمان به وقوع می پیوندند. اگر چنانجه این رواناب ها در انبارهای زیرزمینی، رو زمینی انباشته و نگهداری شود و مورد استفاده قرار بگیرند، مشکل کم آبی این مناطق برطرف می شود. مدلی که اکنون تقریبا در تمام مناطق کم بارش دنیا اجرایی می شود.

گفتگو: بیتا اکبری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا