پسته جنگلی مراوه تپه از ذخایر ژنتیکی ارزشمند کشور است

به گزارش ایرنا، ابوطالب قزلسفلو روز پنجشنبه در نخستین جشنواره برداشت پسته جنگلی در روستای قازانقایه از توابع بخش مرکزی مرزی مراوه تپه افزود: وسعت ذخیره گاه ژنیتیکی پسته مراوه تپه در 60 سال گذشته 50 هزار هکتار بوده که به علت برداشت زود هنگام محصول ، چرای بی رویه دام و قطع درختان پسته، به هفت هزار هکتار کاهش یافته است.
وی گفت: با پیگیری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان و همکاری مسوولان محلی، براساس ماده 3 قانون حفاظت از منابع طبیعی 5 هزار و 603 هکتار از اراضی و جنگل های مراوه تپه به منظور حفظ، احیاء و توسعه ذخیره گاه ژنتیکی پسته کشور به اهالی 4 روستای این شهرستان در قالب یک شرکت تعاونی واگذار شد.
مدیرکل منابع طبیعی گلستان افزود: دراین طرح پیش بینی شده است که اعضای شرکت تعاونی با مشارکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ضمن اینکه در حفاظت، اصلاح و احیای جنگل های واگذارشده تلاش خواهند داشت از درآمد حاصل از فروش پسته و سایر محصولات در بازار به منظور افزایش درآمد و رفاه زندگی خود بهره برداری کنند.
قزلسفلو همچنین گفت: با اجرای این طرح، ضمن ایجاد اشتغال برای جوانان باعث افزایش درآمد و ارزش افزوده برای پسته، انار و سایر باغات جنگلی را بدنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: در راستای حفظ ذخیره گاه ژنتیکی پسته و سایر گونه های درختان جنگلی مانند انار، زیتون و زرشک 100 هکتار دیگر از اراضی جنگلی این شهرستان برای غرس گونه های مختلف پسته واگذار شده است.
مدیرکل منابع طبیعی گلستان، سپس از ادامه این پروژه در سالهای آتی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح ضمن حفظ منابع طبیعی منطقه ، گونه های طبیعی و ذخیره گاه های ژنتیکی، زمینه ایجاد درآمد پایدار برای اهالی روستاهای شهرستان مراوه تپه فراهم خواهد شد.
وی در این آیین که با حضور جمعی از مسوولان دستگاههای اجرایی و کارشناسان استان و شهرستان و روستائیان منطقه برگزارشد از مسوولان جهادکشاورزی خواست درجهت شناخت گونه های مختلف و ذخیره گاه های جنگلی، همچنین آموزش روستائیان در اجرای این پروژه با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همکاری کنند.
اسماعیل تاجی فرماندار مراوه تپه هم پیرامون ظرفیت ها، پتانسیل ها و ویژگی های منابع طبیعی، کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان مطالبی بیان داشت.
اجرای چند برنامه فرهنگی هنری و برگزاری کشتی محلی از بخش های مختلف جشنواره برداشت پسته جنگلی در روستای قازان قایه شهرستان مراوه تپه بود.
شهرستان مراوه تپه با60 هزار نفر جمعیت و با 20هزار هکتار عرصه های طبیعی، در منتهی الیه شرق استان گلستان قرار دارد. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا