کشف یک سیاهچاله خفته خارج از کهکشان راه شیری

به گزارش سیناپرس، تیمی از کارشناسان بین ‌المللی که به کشف سیاه ‌چاله ‌ها شهرت دارند و با نام مستعار پلیس سیاهچاله شناخته می شوند، یک سیاهچاله ‌با جرم ستاره ‌ای خفته در همسایگی کهکشان راه شیری، کهکشان ابر ماژلانی بزرگ، پیدا کرده اند. تیم تحقیقاتی دریافته است که ستاره ای که باعث پیدایش سیاهچاله شده بود بدون هیچ نشانه ای از انفجار قوی ناپدید شده است.

اگرچه نامزدهای مشابه دیگری برای سیاه‌ چاله‌ ها پیشنهاد شده ‌اند، این تیم ادعا می‌کند که این اولین سیاهچاله با جرم ستاره‌ ای خفته است که به ‌طور آشکار در خارج از کهکشان راه شیری شناسایی شده است. 

سیاهچاله هایی با جرم ستاره ای زمانی تشکیل می شوند که ستارگان پرجرم به پایان عمر خود رسیده و تحت نیروی گرانش خود فرو می ریزند. این فرایند، در سیستم ستاره های دوتایی که متشکل از دو ستاره هستند که به دور یکدیگر می چرخند، یک سیاهچاله به همراه یک ستاره درخشان را در مدار خود به جا می گذارد. اگر سیاهچاله سطوح بالایی از تابش اشعه ایکس را ساطع نکند، خفته در نظر گرفته می شود.

این کشف به لطف شش سال مشاهدات به دست آمده با تلسکوپ بسیار بزرگ (VLP) رصدخانه جنوبی اروپا (ESO)  انجام شد.

ستاره شناسان توضیح داده اند: جرم سیاهچاله تازه کشف شده حداقل 9 برابر خورشید است و به دور ستاره ای داغ و آبی به وزن 25 برابر جرم خورشید می گردد. سیاهچاله های خفته به ویژه از آنجا که با محیط اطراف خود تعامل چندانی ندارند، به سختی قابل تشخیص هستند.

محققان گفته اند: بیش از دو سال است که ما به دنبال چنین ستاره های دوتایی سیاه‌ چاله ‌ای هستیم. وقتی در مورد VFTS 243 اطلاع یافتیم که به نظر ما قانع ‌کننده‌ ترین نامزدی است که تا به امروز گزارش شده است، بسیار هیجان ‌زده شدیم.

به گزارش سیناپرس، این کشف همچنین به تیم اجازه می دهد دید منحصر به فردی از فرآیندهایی که با تشکیل سیاهچاله ها همراه است داشته باشند. ستاره شناسان بر این باورند که سیاهچاله ای با جرم ستاره ای، از طریق فروپاشی هسته یک ستاره عظیم الجثه در حال مرگ شکل می گیرد، اما مشخص نیست که این مسئله با یک انفجار ابرنواختری قدرتمند همراه است یا خیر.

پژوهشگران افزوده اند، به نظر می ‌رسد ستاره ‌ای که سیاهچاله را در ستاره دوتایی VFTS 243 تشکیل داده، بدون هیچ نشانه ‌ای از انفجار قبلی، فروپاشیده است.به گزارش سیناپرس، اخیرا شواهدی درباره این سناریوی فروپاشی مستقیم، در حال ظهور است، اما مطالعه ما مسلماً یکی از مستقیم ‌ترین نشانه ‌ها را ارائه می‌ دهد. 

محققان امیدوارند که کارشان بتواند کشف و بررسی سیاهچاله ‌های دیگری با جرم ستاره ‌ای را که به دور ستارگان عظیم می ‌چرخند، و هزاران مورد از آن ‌ها در کهکشان راه شیری و ابرهای ماژلانی وجود دارند، امکان ‌پذیر کند. 

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی مورد اشاره فوق در مجله Nature Astronomy منتشر شده اند.

ترجمه:رها امیدوار
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا