توافق مهم روسیه و آمریکا در زمینه ادامه همکاری های فضایی

به گزارش سیناپرس، کشورهای ایالات متحده و روسیه، قراردادی را برای فرستادن فضانوردان یکدیگر به ایستگاه فضایی بین ‌المللی منعقد کرده ‌اند، یک وقفه آشکار در تنش موجود بین کشورها بر سر جنگ اوکراین، که شامل برکناری رهبر جنگ ‌طلب آژانس فضایی روسیه می ‌شود.

ناسا و آژانس فضایی روسیه، Roscosmos، روز جمعه، اندکی پس از آن که مسکو اعلام کرد، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، دیمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر کشور و وزیر دفاع سابق را با یوری بوریسوف، جایگزین کرده است، پروازهای یکپارچه را اعلام کردند.

بر اساس این توافق، فرانک روبیو فضانورد آمریکایی به فضانوردان سرگئی پروکوپیف و دیمیتری پتلین در پرتاب موشک سایوز از قزاقستان در ماه سپتامبر خواهد پیوست. همچنین آنا کیکینا، تنها فضانورد زن فعال، در همان ماه با دو آمریکایی و یک فضانورد ژاپنی با فضاپیمای SpaceX Crew Dragon از مرکز فضایی کندی فلوریدا پرواز خواهد کرد.

در بیانیه‌ های آژانس‌ های فضایی مربوطه، مبنی بر تایید این توافق، اشاره ‌ای به اخراج روگوزین نشده است. با این حال، نگرش متخاصم او نسبت به غرب، که پس از تهاجم روسیه به اوکراین در 24 فوریه تشدید شد، به طور گسترده به عنوان مانعی برای تداوم دوستانه مشارکت چند دهه ای بین دو کشور در فضا تلقی شد.

تهدید به خارج کردن ایستگاه فضایی و سقوط آن در ایالات متحده یا اروپا و اتهامی مبنی بر اینکه ایلان ماسک، رئیس میلیاردر اسپیس ‌ایکس، ماهواره‌ هایی را به فضا ارسال می‌کند که ارتباطات نظامی را برای نیروهای فاشیست در اوکراین فراهم می‌کند، از جمله تهاجمی ‌ترین اظهارات اخیر روگوزین بوده اند. 

روگوزین همچنین در اوایل سال جاری با اسکات کلی، فضانورد سابق ناسا و فرمانده سه ایستگاه فضایی، در رسانه های اجتماعی، درگیر شد.
به گزارش سیناپرس، در همین حال، ناسا خصومت روگوزین را عاملی برای حواس پرتی می دانست و با سایر مقامات ارشد Roscosmos قاطعانه بر سر بازسازی شراکتی که طی آن تا پیش از بازنشستگی ناوگان شاتل فضایی در سال 2011، فضانوردان روسی، موشک های آمریکایی را به سمت ایستگاه فضایی پرتاب می کردند، کار کرد.

بیل نلسون، مدیر ناسا و فضانورد سابق شاتل فضایی، در ماه مارس گفت، با وجود همه اینها، ما می ‌توانیم با دوستان و همکاران روسی، در فضا مشارکت داشته باشیم. این همکاری ما در برنامه فضایی، غیرنظامی است.

به گزارش سیناپرس، Roscosmos در بیانیه امروز خود گفت که پروازهای یکپارچه، به منظور تقویت اکتشاف فضای خارج از جو برای اهداف صلح آمیز، در نظر گرفته شده است. در بیانیه آمده است، این توافق به نفع روسیه و ایالات متحده است و توسعه همکاری ها را در چارچوب برنامه ISS ارتقا خواهد داد.

آژانس ایالات متحده در فوریه از یک طرح انتقالی برای پایان ایستگاه فضایی خود خبر داد که در سال 1998 فعالیتش را آغاز کرد. این ایستگاه در سال 2030 فعالیت خود را متوقف می کند و در سال بعد به سمت نقطه دور افتاده ای در اقیانوس آرام از مدار خارج می شود.
با این حال، آینده نزدیک روگوزین نامشخص است. بنا به گزارش منابع، نماینده سابق مسکو، اعتماد پوتین را در ناتو حفظ کرده است و گمانه زنی هایی درباره رفتن او به اوکراین وجود دارد.

مدوزا، یک رسانه آنلاین مستقر در لتونی که امور روسیه را پوشش می دهد، این هفته گزارش داد که او برای شغلی جهت نظارت بر قلمروهایی که روسیه در طول جنگ به دست آورده است، در صف قرار گرفته است.

به گزارش سیناپرس به نقل از رویترز، روز جمعه آژانس خبرگزاری روسی RIA Novosti به نقل از Kremlin، از بحث درباره این حدس و گمان خودداری کرد و فقط گفت که روگوزین، پست جدیدی خواهد گرفت.

ترجمه:رهاامیدوار
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا