نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راه اندازی خط تولید نیمه صنعتی عصاره گیری گیاه سیر تا پایان امسال

دکتر علی کلانترنیا، رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان در گفتگو با سیناپرس گفت: اکنون جهاددانشگاهی واحد همدان به دنبال سیاست های کلی جهاددانشگاهی کشور برنامه هایی برای تحقق موضوع زیست بوم نوآوری نخبگان و فراهم آوردن بستری لازم برای رفع نیازهای جامعه در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: درحال حاضر جهاددانشگاهی واحد همدان، بر حوزه های معطوف به ظرفیت های بومی استان فعالیت هایی را انجام داده است.به عنوان مثال استان همدان قطب کشاورزی ایران محسوب می شود و محصولات خاص، کم نظیر و بی نظیری دارد. گیاه دارویی سیر از جمله آنهاست که اسانس، عصاره، ماده موثره و درصد خلوص خیلی زیادی در استان همدان دارد. این مهم باعث شده تا جهاددانشگاهی واحد همدان طرحی فناورانه در دستور کار خود قرار دهد.

وی اظهارداشت: این طرح مصوبه دفتر مرکزی جهاددانشگاهی است و به عنوان یک طرح فناورانه ملی محسوب می شود که بدین منظور ما اکنون رایزنی هایی با استانداری و مقامات مسوول استان همدان داشته ایم و امیدواریم خط تولید نیمه صنعتی عصاره گیری گیاه سیر را نیز امسال راه اندازی کنیم.

وی عنوان کرد: پیرو اجرای این طرح فناورانه به دنبال این مساله هستیم که بتوانیم از ظرفیت علمی نخبگان استان در حوزه مهندسی شیمی و علوم کشاورزی استفاده کنیم. در این راستا ارتباطاتی نیز با دانشگاه های استان از جمله دانشگاه صنعتی همدان و بوعلی برقرار کرده ایم و بنا داریم در بکارگیری نیروهای انسانی، از ظرفیت علمی این افراد استفاده کنیم تا آنها در اجرای این طرح ما را همیاری کنند.

کلانترنیا به سیناپرس گفت: همچنین همدان به دلیل موقعیت ویژه ای که دارد به شهر جهانی سفال و سرامیک شهرت پیدا کرده است بنابراین واحد جهاددانشگاهی همدان از سال 1395 به این حوزه ورود پیدا کرد و به مرور زمان نیز توفیقاتی در این زمینه بدست آورد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون چند آزمایشگاه تحقیقاتی پیرامون سفال و سرامیک ایجاد کرده ایم و توانسته ایم با تولید محصولات دانش بنیان، جایگاه علمی پیدا کنیم و اکنون یکی از مراجع تولید سفال در استان همدان باشیم. در ادامه ما به دنبال توسعه فعالیت‌هایمان هستیم و قصد داریم محصولات دانش بنیان مان را افزایش دهیم و بیشتر به بازار عرضه کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان تصریح کرد: طبیعتا اکنون تعداد زیادی افراد متخصص جذب این مجموعه شده اند که در این زمینه با ما همکاری می کنند. در این راستا رایزنی هایی نیز با دانشگاه ها مخصوصا دانشگاه صنعتی همدان که دارای رشته مواد و سرامیک است، انجام داده ایم و تفاهم نامه ای نیز امضا کرده ایم. طبق این تفاهم نامه بناداریم از دانشجویان مقطع ارشد و دکترای این رشته در غالب پایان نامه و طرح ها و حتی فارغ التحصیلان صاحب ایده این حوزه استفاده کنیم و بتوانیم بحث نوآوری را نیز به واسطه نیروهای نخبه و جوان این حوزه داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که واحد شما چقدر می تواند با انجام چنین اقداماتی در جهت خود اتکایی مالی و تحقق خودگردایی با کارآمد کردن طرح های کسب و کار و ایجاد منابع پایدار گام موثری بردارد؟ به سیناپرس گفت: حوزه سفال و سرامیک، یکی از حوزه های این استان است. مرکزی نیز که بدین منظور ایجاد شده تماما به لحاظ مالی متکی بردرآمدهای خودش است. از سوی دیگر باعث اشتغال تعداد زیادی از هنرمندان کشور شده است.

وی افزود: علاوه بر اینکه در این مرکز محصولات دانش بنیان تولید می شود؛ اکنون نزدیک به 30 الی 35 مرکز  در حوزه های مختلف میناکاری، تولید کاشی سنتی و کاشی های لعاب دار خاص به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. در بحث فروش و بازاریابی نیز عده ای مشغول به کار شده اند، بنابراین به صورت خودکار زنجیره ای در بحث تولیدات سفال توسط جهاددانشگاهی به وجود آمده است. از سوی دیگر ما در طرح توسعه مشاغل خانگی به عنوان پشتیبان حوزه آموزشی بوده ایم و به واسطه آموزش هایی که در این مرکز داشتیم، توانسته ایم عده  ای از افراد را  به بازار متصل کنیم و برای آنها نیز اشتغال به وجود بیاوریم.

وی به چالش های این حوزه پرداخت و اظهارداشت: اکنون یکی از بزرگترین چالش های ما مربوط به بحث های مالی و تغییر هزینه هاست که به لحاظ شرایط ناپایدار اقتصادی به و جود می آید. این مساله  برنامه ریزی های ما را تحت تاثیر قرار داده اما امیدواریم در آینده به مرور زمان این مسائل و مشکلات برطرف شود.

جهاددانشگاهی واحد همدان اکنون برای رفع این چالش تدابیری اندیشیده و سعی دارد با دقت بیشتر، هزینه ها و خطا را کاهش دهد تا بتواند هرچه سریعتر به آن هدف مورد نظر دست پیدا کند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل