اندوه چگونه در زندگی باقی می ماند؟

به گزارش سیناپرس، مطالعات پژوهشگران نشان می ‌دهد که معمولا حدود چهار سال طول می ‌کشد تا افراد پس از غم ‌انگیزترین رویدادهای زندگی، مانند مشکلات سلامتی، سوگواری و خسارات مالی بزرگ، شرایط عادی خود را به دست آورند.

در مقابل، شاد ترین رویدادها در زندگی – ازدواج، زایمان و یک سود مالی عمده است که معمولاً فقط برای دو سال باعث افزایش شادی می ‌شوند. این مطالعه همچنین نشان داد که بسیاری از رویدادهای مهم زندگی تأثیر نسبتا کمی بر شادی دارند، از جمله تغییر خانه و یافتن شغل جدید.

دکتر ناتان کتلول، نویسنده اول این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق گفت: ازدواج، زایمان و یک سود مالی عمده بیشترین افزایش را برای رفاه ایجاد می کنند، اما هیچ یک از این رویدادها به شادی طولانی ‌مدت منتهی نشدند  و اثر مثبتشان عموماً پس از دو سال از بین رفت.

این مطالعه وقایع اصلی زندگی ۱۴ هزار نفر در استرالیا را طی ۱۲ سال دنبال کرد. بر این اساس مشخص شد چهار رویداد رایج زندگی عبارتند از: یافتن شغل جدید، خانه تکانی، بارداری و آسیب یا بیماری در یکی از اعضای نزدیک خانواده. 

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعه روی افراد فوق نشان داد که رویدادهایی که بیشترین تأثیر منفی را بر رفاه داشتند، خسارات مالی بزرگ، مشکلات سلامتی و مرگ شریک زندگی بودند و در مقابل آنهایی که بیشترین تأثیر مثبت را داشتند، سود مالی زیاد، ازدواج و بچه دار شدن بودند.

قابل توجه است که بر اساس این تحقیقات، اخراج شدن، ترفیع شغلی و تغییر محل زندگی تأثیر نسبتا کمی بر رفاه افراد داشت.

دکتر کتلول در این رابطه گفت: رویدادهای زندگی که عمیق ترین آسب را در رفاه ایجاد می کنند، مرگ شریک زندگی یا فرزند، جدایی، ضرر مالی بزرگ یا شوک سلامتی بود. برای این تجربیات منفی، افراد به طور متوسط حدود چهار سال زمان نیاز داشتند تا به شرایط قبل از  شوک بازگردند.
طی این مطالعه، محققان دو نوع شادی را مورد بررسی قرار دادند: احساس خوب و رضایت از زندگی.

رضایت از زندگی به این معناست که افراد چگونه زندگی خود را به طور کلی ارزیابی می کنند در حالی که شادی به احساساتی اشاره دارد که در لحظه احساس می شود. رویدادهای خاص زندگی مانند ازدواج و بازنشستگی باعث شد مردم از زندگی خود رضایت بیشتری داشته باشند، اما تفاوت چندانی در احساس خوشبختی آن ها  ایجاد نکرد.

از سوی دیگر افراد دارای فرزند در سال اول احساس رضایت کامل داشتند اما به طور قابل توجهی کمتر خوشحال بودند.  نتایج این تحقیقات نشان می دهد که بهترین شانس برای افزایش رفاه ممکن است در محافظت در برابر شوک های منفی باشد، به عنوان مثال با ایجاد روابط قوی، سرمایه گذاری در سلامت خوب و مدیریت ریسک های مالی.

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این مطالعات در مجله تخصصی SSM – Population Health منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا