پیش بینی سرطان به کمک هوش مصنوعی

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران دانشگاه هنگ کنگ به سرپرستی جان آدیوی (John Adeoye) اعلام کردند که پیش‌ بینی خطر سرطان دهان با استفاده از یادگیری ماشین ممکن شده است. این مطالعه که توسط دانشگاه هنگ کنگ و SAR چین انجام شد، با هدف توسعه یک پلت فرم مبتنی بر یادگیری ماشینی برای پیش ‌بینی خطر سرطان دهان و اختلالات بالقوه بدخیم دهان (OPMDs) شروع به کار کرده است.

در این مطالعات، معاینه دهانی بصری (VOE) در بین ۱۴۶۷ شرکت ‌کننده در یک برنامه غربالگری به صورت آینده نگر انجام شد. وضعیت هر فرد برای سرطان دهان و یا اختلالات بالقوه بدخیم دهان مثبت یا منفی تعریف شده و تایید بافت شناسی دیسپلازی اپیتلیال (ED) و کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) برای افراد با وضعیت مثبت انجام شد. 

گفتنی است که سرطان سلول سنگفرشی (SCC) که به کارسینوم (carcinoma) سلول سنگفرشی نیز معروف است، نوعی سرطان پوست است که به طور معمول از سلول ‌های سنگفرشی شروع می ‌شود. سلول‌ های سنگفرشی سلول‌ های مسطح و نازکی هستند که اپیدرم (epidermis) یا بیرونی‌ ترین لایه پوست را تشکیل می‌ دهند.

در ادامه پژوهش ها، اطلاعات مربوط به جمعیت شناسی، عادت ها، شیوه زندگی و عوامل خطر و ژنتیک خانوادگی به دست آمده و سطوح مونوکسید کربن دفع شده از بدن نیز با استفاده از یک نمایشگر ارزیابی شد. 

ویژگی‌ های ورودی و تشخیص ‌های بافت ‌شناسی برای پر کردن ۱۲ الگوریتم یادگیری ماشین با تقسیم آزمون قطار به نسبت ۸۰:۲۰ به ‌طور تصادفی در طول مطالعه روی داده‌ ها استفاده شد. حذف ویژگی بازگشتی با اعتبارسنجی ده برابری برای انتخاب ویژگی ها استفاده شد در حالی که تکنیک مصنوعی اقلیت بیش از حد برای اصلاح عدم تعادل کلاس اجرا شد. 

نتایج این مطالعه نشان داد که یادگیری ماشین ابزار موفقی برای پیش ‌بینی خطر سرطان دهان است و ممکن است برای شناسایی عوامل سرطان در جمعیت ‌های در معرض خطر در غربالگری ها به صورت سازمان ‌یافته استفاده شود. به گزارش سیناپرس،شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی IADR منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا