علوم زیستی 60 درصد از اقتصاد کلان دنیا را تشکیل می دهد

دکتر خسرو خواجه، رئیس دانشکده علوم زیستی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با سیناپرس گفت: یک دهه پیش گزارشی پیرامون علوم زیستی تهیه شد و در دنیا علومی را به نام علوم زیستی نوین نام نهادند زیرا فرایندهای زیستی به کمک شناخت علوم مختلف از الکترونیک گرفته تا انواع رشته های مهندسی تا علوم پایه، شیمی، فیزیک، ریاضی، کشاورزی و پزشکی آمده است.

استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس افزود: اکنون برخی از دستاوردهای این حوزه به خوبی در زندگی انسان ها ملموس است. به عنوان مثال در بحث هوش مصنوعی، دستگاهی اختراع شده که می تواند به خوبی از مغز دستور بگیرد و کار خاصی برای کسانی که پروتز گذاشته اند، انجام دهد. همچنین دستگاه هایی اختراع شده اند که خیلی سریع می توانند بیماری ها را آنالیز کنند. بر فرض این آنالیزها روی ساعت انجام می شود، سپس به موبایل انتقال پیدا می کند. در نهایت این اطلاعات نیز از موبایل به دیتابیس انتقال داده می شود.

عضو وابسته فرهنگستان علوم اظهارداشت: پیش بینی می شود طی دو الی سه دهه آینده پنج تریلیون دلار( 5 هزار میلیارد دلار) حاصل تولید این علم باشد که حدود 60 درصد اقتصاد کلان دنیا را تشکیل می دهد. در حال حاضر اقتصاد کلان جهان از علوم زیستی 1.4 دهم تریلون دلار است.
این دکترای بیوشیمی خاطرنشان کرد: همچنین گزارش ها اعلام می کنند که حدود 40 درصد از شناخت فرایندهای زیستی منجر به تولیداتی در حوزه کشاورزی، سلامت و …. می شود. به عنوان مثال در صنعت D2C  یا  Direct to Consumer (مستقیم به مصرف کننده)، یک فردی می تواند خون خود را در منزل بگیرد، سپس سریع با پست یا پیک این خون را به آزمایشگاه برساند. در آزمایشگاه نیز به روی آن آنالیز ژنی انجام شود و یک شناسنامه ژنی به وجود آید.

پژوهشگر برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1390 تصریح کرد: حدود 60 درصد از اقتصاد این حوزه نیز به صورت غیر مستقیم است. به عنوان مثال بایوپلاستیک، بایو فیول( سوخت های زیستی)، بایو دیزل و بایواتانول از جمله فناوری هایی هستند که توسط انرژی های تجدیدپذیر به وجود می آیند و به صورت غیر مستقیم نقش مهمی در اقتصاد کلان دارند.

برنده جایزه علامه طباطبایی و رازی ادامه داد: اکنون 400 فناوری کاربردی در این حوزه موجود است که استفاده از آنها کاملا توجیه اقتصادی دارد بنابراین احترام به علم و علوم پایه و سرمایه گذاری در علوم پایه است که ما را به این نوع اقتصاد می رساند. اگر از این مساله غفلت کنیم، دیگر نمی توانیم این اقتصاد را داشته باشیم زیرا چنین اقتصادی بسیار پیچیده است. ما این نوع اقتصاد را نمی توانیم به راحتی بدست بیاوریم. باید علم زیادی پیرامون آن داشته باشیم که بتوانیم به آن اقتصاد مسلط شویم.

وی به سیناپرس گفت: خوشبختانه جوانان ما می توانند در این عرصه وارد شود فقط باید یک پلتفرمی برای آنها ایجاد کنیم. ما باید زیرساخت هایمان را قوی تر کنیم و در اختیار آنها قرار دهیم. اگر چنین اتفاقی روی دهد دیگر شاهد مهاجرت نخبگان مان نخواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر امکانات و سرمایه گذاری خیلی خوبی در این زمینه صورت بگیرد، می توانیم آینده ایران را بسازیم. اکنون بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس پیرامون این مساله سرمایه گذاری کرده اند. ما نیز باید به این مساله توجه ویژه ای داشته باشیم و اقتصاد کشورمان را با کمک این علم و فناوری متحول سازیم.

گفتگو:بیتااکبری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا