ماموگرافی سه بعدی گزینه خوبی برای تشخیص سرطان پستان نیست

به گزارش سیناپرس، امروزه تجهیزات توموسنتز دیجیتال پستان در اکثر مراکز غربالگری در دسترس است. در مقایسه با یک ماموگرافی دیجیتال استاندارد که در آن از اشعه ایکس با دوز پایین برای به دست آوردن تصاویری از پستان استفاده می شود، توموسنتز روشی است که با اشعه ایکس برای به دست آوردن تصاویر سه بعدی از زوایای مختلف استفاده می شود.

محققان با مطالعه روی ۵۰۴ هزار و ۴۲۷ زن ۴۰ تا ۷۹ ساله، دریافتند افرادی که متراکم ترین پستان ها را داشتند و خطر ابتلا به سرطان در آنها بالاتر از حد متوسط بود، بیشترین سود را از توموسنتز دیجیتال پستان می بردند. 

کارلا کرلیکوسکه (Karla Kerlikowske) پژوهشگر ارشد این مطالعات و استاد پزشکی و اپیدمیولوژی و آمار زیستی در دانشگاه کالیفرنیا گفت: فقط درصد کمی از زنان حدود ۳.۶ درصد به وضوح از توموسنتز دیجیتال پستان با توجه به کاهش میزان تشخیص پیشرفته سرطان سود می برند.به گزارش سیناپرس،سرطان پیشرفته پستان تومورهای بزرگی هستند و یا به غدد لنفاوی گسترش یافته اند. آنها نیاز به جراحی و درمان سیستمیک دارند و تشخیص سرطان پستان از طریق غربالگری قبل از پیشرفته شدن ممکن است از مرگ ناشی از سرطان جلوگیری کند.   

محققان مطالعه دریافتند که توموسنتز دیجیتال پستان مزایای بیشتری برای زنان با پروفایل های خطر خاص دارد. محققان از داده‌ها برای تجزیه و تحلیل دسته‌ های خطر سرطان با استفاده از ابزار ارزیابی خطر BCSC و اندازه‌ گیری‌های تراکم پستان در طول غربالگری شرکت کنندگان را گروه‌ بندی کردند.

 تقریباً در ۴۴ درصد از زنان مورد مطالعه با پستان‌ های غیر متراکم و با خطر کم تا متوسط سرطان، غربالگری با توموسنتز دیجیتال پستان منجر به نتایج مثبت کاذب کمتری شد و به نوبه خود نمونه‌ برداری پستانی کمتری داشت که در آن هیچ سرطانی تشخیص داده نشد. در میان ۲۹ درصد از زنان مورد مطالعه با تراکم فیبروگلندولر پراکنده یا پستان‌های متراکم ناهمگن و همچنین خطر ابتلا به سرطان پستان بالاتر از حد متوسط، غربالگری توموسنتز دیجیتال نرخ بالاتری در تشخیص سرطان ‌های تهاجمی داشت.

با این حال، برای اکثر جمعیت مورد مطالعه، محققان تفاوت آماری معنی ‌داری را در میزان تشخیص سرطان پیشرفته یا میزان سرطان‌ هایی که بین فواصل غربالگری تشخیص داده شده، پیدا نکردند.
کرلیکوسکه خاطرنشان کرد: این مطالعه بزرگترین مطالعه تا به امروز برای مقایسه میزان تشخیص سرطان تهاجمی در مراحل اولیه و تشخیص سرطان پستان در مراحل پیشرفته با دو فناوری غربالگری است. تشخیص توموری که به مرحله پیشرفته ‌تری رسیده است، گاهی اوقات به دلیل عدم موفقیت غربالگری قبلی در آشکار کردن توموری است که قبلاً وجود داشته است. با این حال، تومورهای تهاجمی نیز ممکن است بین فواصل غربالگری ایجاد شوند و به دلیل وجود علائم تشخیص داده شوند.

به گزارش سیناپرس،زنان با پستان های متراکم، ناهمگن یا بسیار متراکم، یا در تصاویر ماموگرافی مات، نسبت بیشتری از بافت همبند و مجرای شیر دارند. تومورها به طور مشابه مات به نظر می رسند و ممکن است با تصویربرداری در پستان های متراکم تر شناسایی نشوند. از آنجایی که توموسنتز دیجیتال سه بعدی است، به عنوان وسیله ای برای تشخیص زودتر تومورهای بیشتر در زنان با پستان های متراکم در نظر گرفته شده است.

به گزارش سیناپرس، کرلیکوسکه و همکارانش در تحقیقات قبلی خود دریافتند که در زنان یائسه که تراکم سینه آنها ۷۵ درصد است، در مقایسه با زنانی که تراکم سینه آنها ۲۵ درصد کمتر است، سه تا چهار برابر خطر تشخیص سرطان پستان در طی پنج سال افزایش می یابد. 

کرلیکوسکه در انتها گفت: مطالعه ما نشان می دهد که به طور کلی، توموسنتز دیجیتال پستان خطر علامت دار شدن تومورها در فواصل زمانی غربالگری یا از دست رفتن توسط غربالگری را کاهش نمی دهد اما نشان می دهد که توموسنتز دیجیتال ممکن است امکان تشخیص زودتر سرطان های تهاجمی را قبل از اینکه در گروه های خاصی از زنان پیشرفته شوند، فراهم کند.

شرح كامل اين پژوهش و يافته های آن در آخرين شماره مجله تخصصی  JAMA منتشر شده است.

مترجم: لنا می آبادی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا