ترکیب دارو و تغییرات سبک زندگی کلید کنترل چاقی است

به گزارش سیناپرس، به گفته محققان کاهش وزن بیش از ۱۰ درصد مزایای سلامتی قابل ‌توجهی دارد. این مطالعه داده های ۴۲۸ بیمار را بررسی کرد. همه بیماران مشاوره متمرکز بر تغییر رژیم غذایی و ورزش توسط متخصص طب چاقی را دریافت کردند. همچنین به بیماران مشاوره اضافی با یک متخصص تغذیه ارائه شد. گفتنی است که درمان پزشکی شامل داروهای کاهش وزن مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده بود.

رایج ترین داروهای مورد استفاده متفورمین، فنترمین و توپیرامات بودند و در بررسی نهایی مشخص شد که بیماران به طور متوسط از دو دارو برای کنترل وزن مصرف می کردند.

مایکل واینتراب (Michael A.Weintraub) محقق ارشد این مطالعات در این باره گفت: داده های مربوط به اثربخشی داروهای ضد چاقی برای حفظ اثرات طولانی مدت کاهش وزن در دنیای واقعی به ۱ تا ۲ سال محدود شده است. مطالعه ما منحصر به ‌فرد است زیرا ما در بیش از ۴۰۰ بزرگسال مبتلا به اضافه وزن و چاقی که داروهای کاهش وزن مصرف می ‌کردند، حفظ کاهش وزن را طی ۳ تا ۵ سال بررسی کردیم.

به گفته پژوهشگران، بیماران به طور متوسط برای مدت  ۴.۷ سال پیگیری شدند. شرکت کنندگان میانگین کاهش وزن ۱۰.۶ درصدی را تجربه کرده و با درمان پزشکی و مداخلات تغییرات سبک زندگی طی ۳ تا ۵ سال توانستند اثرات مثبت آن را حفظ کنند.

به گزارش سیناپرس، واینتراب در ادامه گفت: کاهش ۱۰ درصدی وزن از نظر بالینی قابل توجه است زیرا با بهبود عوامل خطر قلبی عروقی مانند دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا و آپنه انسدادی خواب و همچنین بهبود تحرک و کیفیت کلی زندگی مرتبط است.

واینتراب در پایان خاطرنشان کرد که نرخ چاقی تنها در ایالات متحده به ۴۰ درصد می رسد. وی گفت: داروهای ضد چاقی یک گزینه درمانی کم استفاده شده برای چاقی هستند و می توانند از بیماری های مرتبط با چاقی از جمله دیابت و بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کنند. 

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی The Endocrine Society منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا