این کاوشگر می تواند به سرعت ویروس آنفولانزا را شناسایی کند

به گزارش سیناپرس، اهمیت آنفولانزای A به یک موضوع تحقیقاتی مهم تبدیل شده است، زیرا آنفولانزای فصلی سالانه بین ۲۹۰ هزار تا ۶۵۰ هزار مرگ و میر را در سراسر جهان ایجاد می کند. از آنجایی که ویروس آنفولانزای A دائماً در حال تغییر یا جهش است، تشخیص، درمان و تلقیح آن دشوار است. برای حل این مشکل، محققان به دنبال بخش هایی از ویروس آنفولانزا هستند که با جهش ویروس تغییر نمی کنند.

به منظور تشخیص سریع حضور ویروس آنفولانزای A، محققان یک کاوشگر فلوروژنیک ایجاد کردند که می تواند به ناحیه پروموتر RNA ویروس آنفولانزا متصل شود. یک کاوشگر فلوروژنیک مبتنی بر مولکول‌ های کوچکی به نام فلوروفور است که در صورت وجود یک هدف خاص، نور ساطع می ‌کنند. در این مطالعه، کاوشگر فلوروژنیک به بخشی از ناحیه پروموتر متصل می‌ شود که شامل ساختار آر ان ای دو رشته ‌ای است که حلقه داخلی را حمل می ‌کند و یک پاسخ روشن قابل ‌توجه ایجاد می ‌کند که می‌ تواند حضور آنفولانزای A را شناسایی کند.

یوسوکه ساتو (Yusuke Sato) یکی از محققان این مطالعات گفت: منطقه پروموتور آر ان ای ویروس آنفولانزای A به عنوان یک هدف جدید برای کاربردهای بیوشیمیایی و درمانی پدید آمده است. این نتایج نشان دهنده توسعه کاوشگرهای مولکولی جدید برای تحقیقات آنفولانزای A، با دیدگاهی به سمت تشخیص عفونت و همچنین طراحی داروهای ضد ویروس جدید است که ناحیه پروموتور آر ان ای ویروس آنفولانزا A را هدف قرار می دهد.
به منظور ایجاد کاوشگر فلوروژنیک، محققان از نوعی دی ان ای مصنوعی به نام اسید نوکلئیک پپتیدی (PNA) استفاده کردند.

اسید نوکلئیک پپتیدی را می توان به طور خاص برای هدف قرار دادن آر ان ای دو رشته ای در ساختار ویروس آنفولانزا A به روش انتخابی توالی توسعه داد. سپس محققان اسید نوکلئیک پپتیدی تشکیل دهنده تریپلکس را با نوعی رنگ نارنجی به نام تیازول با یک مولکول کوچک ترکیب کردند که با ساختار حلقه داخلی آر ان ای متصل می شود.

به گفته محققان، به این ترکیب، ترکیب جفت شده یا مزدوج می گویند. برای تعیین اینکه این مزدوج چقدر موثر است، محققان ابتدا بررسی کردند که این مزدوج وقتی به ساختار پانل هدف ناحیه پروموتر متصل می شود چقدر درخشان می درخشد. پژوهش ها نشان داد که بیش از ۱۳۰ برابر روشن تر از زمانی بود که به هیچ چیز متصل نبود. در مقایسه با مولکول‌ های کوچک، ترکیب اسید نوکلئیک پپتیدی و مولکول‌ های کوچک میل پیوندی قوی ‌تری با دو مرتبه بزرگی داشتند. این نتیجه نشان می ‌دهد که این تکنیک چقدر می‌ تواند برای تشخیص آنفولانزای A امیدوار کننده باشد، زیرا ناحیه پروموتور بدون توجه به سویه آنفولانزا پایدار می ‌ماند.

به گزارش سیناپرس، ساتو در انتها گفت: از آنجایی که جهان همه ‌گیری کرونا را از سر گذراند، محققان مشتاق هستند تا راه‌ حل ‌هایی را برای شیوع آتی آنفولانزای A بیابند. از این تحقیق می توان برای ایجاد تست های حساس تری استفاده کرد که می تواند ویروس آنفولانزای را راحت تر تشخیص دهد. در آینده، این تکنیک حتی می تواند یک هدف امیدوار کننده برای داروهای ضد ویروسی باشد که می تواند عفونت های آنفولانزای A را درمان کند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج آن در آخرین شماره مجله تخصصی Anlytical Chemistry منتشر شده است.