کوه های آلپ در حال سبز شدن هستند

به گزارش سیناپرس، تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که برف در کوه های آلپ اروپایی در حال ذوب شدن است و گونه های گیاهی مهاجم در حال رقابت با گیاهان بومی این منطقه هستند. دانشمندان می گویند این موارد به دلیل تغییرات آب و هوایی رخح داده است.

تغییرات مشاهده شده در یک مطالعه جدید که از داده‌های ماهواره‌ای از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۲۱ استفاده می ‌کند، نشان می‌دهد که ۷۷ درصد از کوه‌ های آلپ سبز شده‌ اند. در این منطاق که عمدتا پوشش گیاهی کمی داشتند به طور ناگهانی شاهد رونق رشد گیاهان هستیم.

در حالی که گیاهان جدید با فتوسنتز مقدار کمی کربن را از اتمسفر خارج می کنند، دانشمندان می گویند که سبز شدن تأثیر منفی بسیار بیشتری بر تغییرات آب و هوایی دارد، زیرا نور خورشید کمتر از زمین منعکس می شود به این معنی که سیاره ما گرم تر می شود.

بر اساس گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی در سال ۲۰۱۹ انتظار می رود که آلپ در ۱۰ تا ۳۰ سال آینده شاهد کاهش ۲۵ درصدی توده برف باشد. با ذوب شدن برف، ریزش سنگ و رانش زمین بیشتر خواهد شد که این موضوع می تواند عواقب ویرانگری داشته باشد.

نتایج این مطالعه جدید همچنین نشان می‌ دهد که کوه ‌های آلپ دچار رکود پوشش برفی شده است که می ‌توان آن را از فضا مشاهده کرد. محققان هشدار می ‌دهند که این روند با گذشت زمان بدتر می ‌شود.به گزارش سیناپرس، در این میان باید به این نکته نیز توجه داشت که در تغییر محیط های کوهستانی، گیاهان بومی آلپ آسیب دیده اند در حالی که گونه های جدید در این منطقه رشد کرده اند.

به گزارش سیناپرس، دکتر سابین رامپ، نویسنده ارشد این مطالعه درباره موضوع فوق گفت: در هر باغی همیشه علف ‌های هرز ناخواسته‌ ای وجود دارند که در همه جا پخش می ‌شوند، زیرا می ‌توانند از منابعی مانند مواد مغذی به خوبی استفاده کنند. آنها معمولاً سریع رشد کرده و تکثیر می شوند  در حالی که سایر گونه های گیاهی به سادگی توسط آنها نابود می شوند زیرا نمی توانند به سرعت علف های هرز از منابع بهره برداری کنند.

این روند شبیه به چیزی است که در محیط‌ های کوهستانی اتفاق می ‌افتد. اکثر گونه ‌های کوهستانی عمری طولانی دارند اما اغلب با موفقیت تولید مثل نمی‌ کنند.

به گفته رامف، بعید است که گیاهان آلپ بتوانند با گونه های غیر بومی سازگار شده یا با محیط در حال تغییر منطبق شوند. دگرگشت یا تکامل فرآیندی کند است و فقط از طریق تولیدمثل جنسی سیر خود را طی می کند. بنابراین، گونه هایی که بسیار آهسته تولید مثل می کنند، نسبت به گونه های دیگر به سختی سازگار شده و اگرچه  برخی از آنها قادر به سازگاری خواهند بود، اما در مجموع، شانس آنها برای بقا زیاد نیست.

به گزارش سیناپرس، محققان پیش بینی می کنند با افزایش سبز شدن در کوه های آلپ، زیستگاه بسیاری از گونه های گیاهی آلپ به طور کامل ناپدید شود. کوهستان ها گونه های گیاهی بسیار خاصی را در خود جای داده اند. برخی از آنها فقط در بسترهای برفی رشد می کنند، جایی که برف برای مدت طولانی در فصل رشد روی زمین باقی می ماند، در حالی که برخی دیگر برای رشد در شکاف سنگ ها یا بر روی پشته های بادگیر سازگار هستند. اگر شرایط محیطی تغییر کند. برخی از این زیستگاه ها ناپدید می شوند. سایر زیستگاه ها توسط رقبای سریع الرشد بهتر تصرف می شوند و شرایط برای این گیاهان نامناسب می شوند.