این حشره مانند اژدها آتش تولید می کند

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد امکان تولید آتش از بدن یک موجود زنده در طبیعت وجود نداشته باشد اما در واقع موجوداتی وجود دارند که می توانند عملی مشابه اژدها انجام داده و دشمنان خود را بسوزانند.

در دنیای واقعی هیچ اژدهایی با نفس آتشین وجود ندارد، اما در دنیای حشرات، نوعی سوسک بمب ‌افکن وجود دارد که در صورت تهدید، مخلوطی داغ و آتشین را از بدن خود بیرون می پاشد. این ماده داغ اسپری شده از واکنش بین دو ماده شیمیایی مختلف تولید می شود. بررسی های جانور شناسان نشان داد این مواد شامل هیدروکینون و پراکسید هیدروژن هستند که قبل از این که با یکدیگر مخلوط شده و واکنش شیمیایی گرما زا نشان دهند،  در محفظه های شکمی این حشره به طور جداگانه ای ذخیره می شوند.

به گزارش سیناپرس، گرمای حاصل از مخلوط این واکنش شیمیایی دمای آن را تقریباً به ۱۰۰ درجه سانتیگراد می رساند و گازی داغ تولید می کند که هر مهاجمی را دچار آسیب های جدی می کند. این ویژگی دفاعی بدان معناست که اگر یک سوسک بمب افکن توسط یک وزغ خورده شود، به معنای واقعی کلمه می تواند خود را از دردسر خلاص کند. به گزارش سیناپرس، این بمب آتشین شیمیایی اجازه می دهد تا این سوسک در مقابل هر شکارچی مهاجمی، موفق باشد.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا