پیشرفت مداوم تجهیزات پزشکی به رادیولوژی کمک بسیاری کرده است

امروزه رادیولوژی به عنوان  شاخه ای از پزشکی با استفاده ازتکنولوژی تصویربرداری، سونوگرافی،توموگرافی «مقطع نگاری» یا نشر یونیزون«سی تی اسکن» و تصویربرداری مغناطیسی به تشخیص بیماریها کمک بزرگی کرده است  و گاها این روش در درمان مداخله‌ای نقش موثری داشته و راهگشای بیماران بوده است.مضاف بر اینکه دستگاه‌ها و تجهیزات نوظهور،روز به روز به موفقیت این علم می‌افزایند.

دکتر جلال شکوهی، رییس انجمن رادیولوژی ایران می‌گوید: رادیولوژی در ابتدا تنها به عنوان یک روش تشخیصی در علم پزشکی مطرح شد لیکن این علم از حدود بیست سال گذشته با ورود به درمان مداخله‌ای، جنبه درمانی هم پیدا کرده است. اصولا رادیوتراپی از قبل از اختراع اشعه ایکس و سایر اشعه‌ها، جنبه درمانی هم داشته و این شامل رادیولوژی نمی‌شد. اخیرا با استفاده از سوزنهای ریزی در رادیولوژی و ورود به داخل رگها،شبکه ها ومفاصل بیمار می‌توان اقدام به درمان بیماریها کرد. این روش در حذف فیزیکی دیسک و سوزاندن آن یا کاهش دردهای عصبی موثر بوده و در حال حاضر انجام می‌شود.

وی افزود: پیشرفت مداوم تجهیزات پزشکی همانند سایر شاخه‌های این علم به رادیولوژی هم کمک بسیاری کرده است. بطور مثال دقتی که سی تی اسکن در شناخت بیماری دارد به اندازه دقت یک میلی متر سوزن است وبراین اساس ما می‌توانیم هرکجا که نیاز به درمان مداخله ای است با استفاده از سوزن و لوله ورود پیدا کنیم . نمونه ساده این اقدامات بیوپسی ویا همان نمونه برداری است .در درمان دیسک این اقدام باعث می‌شود بیمار برای عمل کردن نیاز به عمل باز و بیهوشی نداشته باشد و تنها با یک روش کم تهاجمی درمان شود ؛ البته در تمام موارد این کار ممکن نیست و برحسب تشخیص پزشک و شدت بیماری درمان صورت می‌گیرد.در واقع امروزه با استفاده از سونوگرافی ، آنژیوگرافی و دستگاه سی تی اسکن میتوان درمانهای سرپایی را با پیشرفت این علم انجام داد.

دکتر شکوهی در خصوص نقص دستگاههای رادیولوژی در گذشته می‌گوید: سابق براین رادیولوژی معمولی با استفاده از سیستم های «آنالوگ» صورت می‌گرفت که در این سیستم تصویر بر روی فیلم اثرگذاری می‌شد و پس از آن در تاریکخانه با مایعات ظهور و ثبوت مانند عکاسی قدیمی ظاهر می‌شد.امروزه این روش کمتر انجام می‌شود و این کار با ورود دستگاههای دیجیتال «سی آر»و«دی آر» به راحتی انجام میگیرد وحدود پنجاه وشصت درصد دستگاهها به روش دیجیتال عمل می‌کنند. دراین روش نیاز به چاپ فیلم نیست و اگرچه هزینه آن به مراتب بیشتر است لیکن به دلیل اینکه نیاز به چاپ فیلم نداریم به مرور زمان این هزینه کمتر می‌شود. درواقع عکسی که گرفته می‌شود از طریق کامپیوتر قابل انتقال به مراکز پزشکی است و نیاز به پرداخت هزینه چاپ فیلم نیست و عکس، سریعتر به دست بیمار می‌رسد. در حال حاضر در تمام کشورهای اروپایی از روش دیجیتال استفاده می‌شود و ما در کشور اغلب به متخصصان توصیه می‌کنیم از این روش جدید استفاده کنند.

این متخصص رادیولوژی درخصوص پیشرفت دستگاههای سی تی اسکن ،سونوگرافی و ام آر آی می‌افزاید: سی تی اسکن همانند دستگاههای دیگر در رادیولوژی پیشرفت زیادی کرده است و با استفاده از دستگاههای «اسپیرال»  که مدتی است وارد بازار شده و تصاویر دقیقی  ارائه میدهد می توان دقت کار را بالا برد  و در درمان مداخله ای هم از آن استفاده کرد.

در رابطه با سونوگرافی هم دستگاهها توسعه بیشتری پیدا کرده اند.در حال حاضر سونوگرافی از نظر زمینه خاکستری ریزبین تر شده است. یعنی هم دید بهتری پیدا کرده و هم ضایعات ریزتر را کشف می‌کند. در سونوگرافی داپلر هم در ناهنجاریهای جنین وضایعات عروقی پیشرفت خوبی حاصل شده است.

 سونوگرافی‌های سه بعدی و چهاربعدی در شناخت ضایعات جنین تا حد قابل توجهی پیشرفت داشته اند .حسن این سونوگرافی ها این است که وقتی بطور همه گیر و کلی بتوان اندام جنین را دید، شناخت آنومولی و ناهنجاریهای جنین بیشتر قابل مشاهده و بررسی است. البته با بعد دوم هم خیلی از ناهنجاریهای جنین قابل مشاهده است لیکن بعد سوم کمک به تشخیص بهتر می‌کند ؛ضمن اینکه سونوگرافی داپلر عروقی هم در این تشخیص کمک بزرگی می‌کند.سونوگرافیهای جدید اغلب به بعد سوم وچهارم مجهز هستند  البته پروب مخصوصی میخواهد که با حوصله و اسکن آرام تصویر خوبی بدست می‌آورد.

در ام آر آی امروزه شاهد پیشرفت زیادی هستیم بطوریکه اخیرا ام آر آی بی صدا هم وارد بازار شده و بیمار زمانیکه در دستگاه قرار دارد صدای ناخوشایند رادیوفرکانسی را نمی‌شنود.

این استاد دانشگاه از برگزاری ششمین کنگره رادیولوژی در تاریخ 15 مرداد ماه خبر داد  و افزود: در حال حاضرعلم انفورماتیک جایگزین علم سایبرناتیک شده است. سابق بر این علم سایبرناتیک در تمام علوم کارگردانی می‌کرد لیکن امروزه علم انفورماتیک جای این علم را گرفته است  و تمام علوم نیاز به آی تی دارند و علم رادیولوژی هم از این قاعده مستثنی نیست.  انجمن رادیولوژی هم تنها انجمنی است که این علم را کنگره بندی کرده است و از سخنرانان داخلی و خارجی برای حضور در کنگره دعوت می‌کند. در حال حاضر ما بجایی رسیده ایم که  امکان درج اطلاعات رادیولوژی را در تلفنهای هوشمند  برای اطلاع مردم به زبان ساده را خواهیم داشت و این دستاوردها در کنگره پیش رو به سمع و نظر اساتید و مردم خواهد رسید . مهمترین سرفصل های این کنگره دستاوردهایی در خصوص انفورماتیک رادیولوژی، رادیولوژی بی فیلم، تله رادیولوژی یا گزارش از راه دور  خواهد بود.

 

 

                                                                                                  

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا