ابداع راهکاری برای بازیافت شیشه خودرو

به گزارش سیناپرس، بازیافت شیشه خودرو یکی از چالش های اصلی صنایع خودروسازی محسوب می شود. انتظار می رود یک پروژه آزمایشی جدید و یک ساله بین آئودی و تعدادی از مراکز تولید شیشه، این فرایند را تغییر دهد، اما این کار به سادگی امکان پذیر نیست.

ماده اصلی شیشه ماسه سیلیس است که با چند افزودنی دیگر ذوب می شود. تا به حال، شیشه جلوپنجره خودروهای بازیافتی فقط برای ساخت بطری مناسب بوده و از کیفیت کافی برای برآوردن الزامات ایمنی مورد نیاز برای مصرف دوباره به عنوان شیشه جلو اتومبیل برخوردار نبوده است. یک شیشه استاندارد بخش جلو خودرو، چند لایه است و پلیمری که معمولاً پلی وینیل بوتیرال در آن به کار می رود.

بعد از اینکه دو تکه شیشه برش خوردند و دوباره روی قالب گرم شدند تا شکل نهایی به وجود بیاید، سه جزء به هم فشرده شده و در اتوکلاو (یک زودپز بزرگ) گرم شده و به هم می چسبند. یکشیشه خودروی مدرن مجهز صفحه نمایش همچنین ممکن است حاوی عناصر گرمایشی سیمی یا آنتن و مجهز به سنسور باران و پایه آینه داخلی باشد.به گزارش سیناپرس، همه این موارد، به علاوه PVB، چیزی است که بازیافت آن را به شیشه ای خالص برای استفاده مجدد به عنوان مواد شیشه جلوی خودرو، بسیار دشوار می کند.

به گزارش سیناپرس،در این طرح جدید، پس از جمع‌آوری صفحه‌ های ترک خورده و شکسته در نمایندگی‌ ها، یکی از شرکای پروژه به نام Reiling Glas Recycling، صفحه‌ های شکسته را خرد کرده و از آهن ‌ربا، جدا کننده ‌های فلزات غیرآهنی، واحد های استخراج و واحد های مرتب ‌سازی الکترواپتیکال برای حذف تمام ضایعات استفاده می‌ کند. پس از آن، گرانول های شیشه ای به جایی می روند که با رنگ از هم جدا می شوند.

برای ساختن شیشه جدید، گرانول ها که تا حد امکان خالص هستند با ماسه کوارتز، کربنات سدیم و گچ یا همان کربنات کلسیم مخلوط می شوند. از این میان، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از مخلوط از شیشه بازیافتی تشکیل شده است، اما تیم پروژه امیدوار است که با گذشت زمان، میزان این درصد را بهبود بخشد.

مواد خام قبل از اینکه به مرحله بعد پردازش برود، به شکل مستطیل های بزرگ شیشه ای بشقابی به ابعاد ۳ متر در ۶ متر فرآوری می شود که آن را به شیشه های درجه یک خودرو تبدیل می کند. گفته می شود بازیافت شیشه های چند لایه به این روش ۳۰ درصد کمتر آلاینده و به طور خاص دی اکسید کربن تولید می کند.

به گزارش سیناپرس، این مجموعه در نظر دارد اگر پروژه موفقیت آمیز بوده و اجازه تولید کامل به آن داده شود، سالانه تا ۳۰ هزار تن از خرده شیشه ها را به شیشه خودروهای باکیفیت تبدیل کند که بخشی از آن در محصولات آئودی استفاده خواهد شد. 

در خاتمه گفتنی است این مقدار مواد بازیافت شده، باعث صرفه جویی قابل توجهی در منابع طبیعی از جمله آب شده و صرفه جویی در انرژی معادل کاهش روزانه ۷۵ تن انتشار دی اکسید کربن است.

مترجم: ابراهیم خسروپرست
منبع: autocar

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا